همه ی نوشته ها در: ویژه

تا سال‌ها مهم‌ترین تکنولوژی مورد استفاده در صنعت غذا ترازو بود. گذر زمان و زندگی مدرن اما همه چیز را تغییر داده است. درست به همین دلیل است که حالا این سوال مطرح است که چطور می‌توانیم جمعیت رو به رشد جهان را با کمترین هزینه سیر کنیم؟ با گسترش همه چیز احتمالاً می‌توانیم این کار مهم را انجام دهیم؛ از گسترش مزارع کشاورزی گرفته تا افزایش حجم تولیدات غول‌های صنعت غذا و به دنبال آن افزایش تعداد خوار و بار فروشی‌ها و بخش‌های توزیع.

تکنولوژی برای تسریع این روند و گسترش صنعت تغذیه می‌تواند کمک خوبی باشد. به نظر می‌رسد بسیاری از تکنولوژی‌هایی که امروزه در صنعت غذا به‌کار برده می‌شوند، در مسیر درستی حرکت می‌کنند؛ به سمت روش‌ها و محصولات که برای مزارع کوچک و حتی بزرگ اقتصادی و به صرفه هستند. این به معنای پایان تولید انبوه مواد غذایی نیست. ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


کوآلکام با معرفی بسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزاری Snapdragon VR، توسعه‌ی بازی‌ها و اپ‌های واقعیت مجازی با بهره‌گیری از توانمندی پردازش سیگنال S820 و همین‌طور قدرت بالای پردازنده‌ی گرافیکی آن را ساده‌تر می‌کند. هدف بهبود کیفیت تصویر و کاهش تأخیر عملکرد حسگرهاست. در ادامه با روش‌های جالبی که در این بسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزاری پیاده‌سازی شده، آشنا می‌شویم.

تکامل گوشی‌ها برای ایفای نقش هدست واقعیت مجازی

پلتفرم Gear VR سامسونگ و نسخه‌ی ارزان‌تر آن که مقوای گوگل یا Google Cardboard نام دارد، نمایشگر گوشی را به دو بخش چپ و راست برای چشم چپ و راست تقسیم می‌کنند و این چیزی نیست جز یک هدست واقعیت مجازی ساده و ارزان. گوشی در نقش خود استفاده می‌شود و در عین حال با یک تبدیل کوچک و ارزان، هدست واقعیت مجازی خواهد شد.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


مجموعه‌ی GameWorks انویدیا، ابزاری برای توسعه‌دهندگان بازی است تا بتوانند گرافیک بازی‌ها را با صرف زمان کمتر و بدون نوشتن کدهای پیچیده و بهینه‌سازی عمیق، بهینه کنند. اخیراً بسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزاری گیم‌ورکس ۳٫۱ انویدیا منتشر شده که ۳ ابزار دیگر را در اختیار توسعه‌دهندگان بازی قرار می‌دهد. در ادامه با تکنولوژی‌های گرافیکی جدید گیم‌ورکس ۳٫۱ آشنا می‌شویم.

با PhysX انویدیا آشنا شوید

PhysX یعنی شبیه‌سازی حرکت اجسام به کمک پرازنده‌ی گرافیکی

PhysX نامی برگرفته از واژه‌ی فیزیک است و به تکنولوژی‌های انویدیا برای شبیه‌سازی و پردازش محاسبات دینامیکی که در ارتباط با فیزیک اجسام است، چه مایع و چه سیال مثل آب، دود و آتش و … اشاره می‌کند. در حقیقت قدرت فوق‌العاده بالای کارت گرافیک‌های امروزی، می‌تواند به طریقی در محاسبات غیرگرافیکی نیز استفاده شود و در نتیجه پردازنده‌ی اصلی و گاهی ضعف آن، مانع ایجاد محیطی پر از اجسام کوچک با حرکات واقعی نمی‌شود. یک پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای قدرت خام پردازشی در حد ۱۰۰ گیگافلاپس دارد حال آنکه کارت گرافیک‌های رده‌اول، ۵ ترافلاپسی شده‌اند!

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


بررسی معماری پاسکال با معرفی تراشه‌ی قدرتمند GP100 انویدیا که قلب Tesla P100 است، آغاز می‌شود. تراشه‌ای با مساحت نزدیک به ۶۰۰ میلی‌متر مربع و قدرت پردازشی FP64 در حد ۵٫۳ ترافلاپس که بیش از هر ابرپردازنده‌ی دیگری است. انویدیا در این تراشه از موتور جابجایی صفحات حافظه، حافظه‌ی HBM2 و NVLink به جای پی‌سی‌آی اکسپرس ۳٫۰ استفاده کرده که نشان می‌دهد پاسکال فقط تحول معماری داخلی نیست و حرف‌های زیادی برای گفتن داد. با ما باشید.

تراشه‌ی GP100 با توجه به حرف P اولین نمونه‌ای است که با معماری پاسکال انویدیا طراحی شده است. از این تراشه در کارت گرافیک ویژه‌ی کاربری محاسباتی به اسم Tesla P100 استفاده شده که طبعاً برای گیمرها جالب نیست. تسلاها و کوآدروها برای کاربری محاسباتی و پردازش سنگین طراحی شده‌اند و در نتیجه قیمت سرسام‌آوری دارند. اما همین تراشه می‌تواند در آینده با غیرفعال شدن برخی بخش‌ها، نقش یک پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند دستاپی و حتی لپ‌تاپی را بازی کند. در این صورت قیمت تمام شده به مراتب پایین‌تر خواهد بود.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


اولین بنچ‌مارک‌های دایرکت ایکس ۱۲ نبردی تازه بین ای‌ام‌دی و انویدیا را کلید زد. انویدیا تا حدی معترض بود و از طرفی ای‌ام‌دی قدرت پردازشی و معماری خاص GCN را علت برتری می‌دانست. قبلاً به ACE در معماری پردازنده‌های گرافیکی ای‌ام‌دی و اثری که در محاسبات گرافیکی سنگین دارد، اشاره کردیم و اکنون نوبت بنچ‌مارک بعدی است! این بار کدام طرف دعوا پیروز است؟

شاید بهتر باشد از کلماتی نظیر دعوا استفاده نکنیم چرا که در هر بازی خاصی، ممکن است یکی از کارت گرافیک‌ها و معماری‌ها، برتری نسبی داشته باشد؛ بهتر است به بهانه‌های ای‌ام‌دی و انویدیا هم چندان بهایی ندهیم!

بنچ‌مارک Ashes of the singularity اولین بنچ‌مارک دایرکت ایکس 12

دایرکت ایکس ۱۲ و ماجرای عملکرد خوب AMD در برابر انویدیا ، تحلیلی دیگر

هفته‌ی پیش مقاله‌ای در خصوص دایرکت ایکس ۱۲ و ماجرای عملکرد خوب AMD در برابر انویدیا در اولین بنچ‌مارک مبتنی بر دایرکت ایکس ۱۲ منتشر کردم و علت احتمالی بروز مشکلات را تحلیل کردم. امروز بالاخره حدس‌ها تأیید شده و در ادامه خواهیم دید که علل بروز مشکل چیست.

توییک‌تاون به بررسی سرعت اجرای بازی Hitman پرداخته و در این بازی از هر دو واسط برنامه‌نویسی دایرکت ایکس ۱۱ و دایرکت ایکس ۱۲ استفاده کرده است. احتمالاً نتایج بررسی که با حوصله و دقت صورت گرفته، توسط دیگر مراجع تخصصی تأیید می‌شود و البته گیمرها هم می‌توانند آستینی بالا زده و وضعیت اعداد و ارقام را بررسی کنند.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

×