همه ی نوشته ها در: بررسی

امروز ای‌ام‌دی با جزئیاتی از چهارمین نسل معماری GCN برای کارت گرافیک‌های خود به نمایشگاه CES 2016 آمده است. معماری جدیدی به اسم Polaris که قرار است مسیر رادئون‌ها را با قدرت ادامه دهد و از نظر عملکرد و توان مصرفی، بهینه‌تر از پیشینیان خود باشد. در ادامه به بررسی مقدماتی پولاریس می‌پردازیم.

نگاهی به رویکرد و عملکرد گروه رادئون تکنالوجیز

گروه رادئون تکنالوجیز که به اختصار RTG گفته می‌شود، اخیراً کار خود را با استقلال و جدیت بیشتر آغاز کرده و منتقدین منتظر سومین رویکرد اساسی این گروه هستند. در واقع بررسی مقدماتی درایورهایی که با نام Crimson Edition منتشر می‌شوند نشان داده که گروه جدید عملکرد خوبی دارد، هر چند نتایج آن طور که ای‌ام‌دی ادعا می‌کرد، درخشان نبوده است. و شاید مشکل این است که انویدیا معماری بهینه‌ای به اسم مکسول ۲ را در کارنامه دارد، معماری خاصی که با بهینه‌سازی در سطح درایوری، سازگاری بیشتری دارد و مهندسین این کمپانی هم عملکرد عالی در بهینه‌سازی درایور داشته‌اند.

دومین فعالیت جدی RTG معرفی درایور بهینه برای لینوکس و مقوله‌ی جالب GPUOpen به عنوان پروژه‌ای متن‌باز است که در مجالی دیگر باید به آن پرداخت. اکنون نوبت سومین موضوع و در حقیقت مهم‌ترین موضوع در باب محصولات گرافیکی ای‌ام‌دی است، معماری بعدی GCN که با نام Polaris و در محصولات سال ۲۰۱۶ ظهور می‌کند. پولاریس یا همان ستاره‌ی قطبی در تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۱۴ یا ۱۶ نانومتری به کار می‌رود و تولید تراشه احتمالاً بر عهده‌ی سامسونگ و گلوبال فاندریز است. بله، این بار سامسونگ هم به عنوان یک تولیدکننده‌ی بزرگ، ای‌ام‌دی را یاری می‌کند، البته اگر فروش خوب نباشد و انویدیا با پاسکال، غوغا به پا کند، حضور سامسونگ به عنوان یک منبع جدید، ضروری به نظر نمی‌رسد.

نامی کوتاه برای سیستمی از معماری‌ها

بله، سیستمی از معماری‌ها. در یک تراشه‌ی گرافیکی امروزی، هسته‌های پردازشی یا شیدرها تنها بخش مهم و اساسی نیستند. کنترلر حافظه، کش، بخشی برای دیکد و اینکد مالتی‌مدیا یا به اصطلاح موتور مالتی‌مدیا و بخش‌های جزئی‌تر مثل کنترلر نمایشگر وجود دارد و در حقیقت یک تراشه‌ی گرافیکی، شامل چندین IP پیچیده و پیشرفته است. ای‌ام‌دی در اسلاید زیر بر این مهم تأکید می‌کند:

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


بازی جدید Fallout 4 علاوه بر گیم‌پلی عالی، گرافیک زیبایی دارد. در ادامه به بررسی سرعت اجرای Fallout 4 توسط کارت گرافیک‌های مختلف و همین‌طور بررسی گزینه‌های گرافیکی مهم آن می‌پردازیم.

بررسی گرافیک، موتور گرافیکی و تنظیمات گرافیکی Fallout 4

بازی Fallout 4 مثل نسخه‌های قبلی، فضای آخرالزمانی را تصویر می‌کند. البته با گرافیک اندکی بهتر و شاید در حد بازی‌های معمولی امروزی.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


یکی از مهم‌ترین شکوه‌های گیمرها، به خصوص بازی‌خورهایی که بازی‌های دشوار و پیچیده را می‌پسندند از بازی‌های امروزی، وضعیت هوش مصنوعی یا همان Artificial Intelligence است. با وجود اینکه گرافیک بازی‌ها به سطح خیره‌کننده‌ای رسیده، هوش مصنوعی هنوز هم از نظر پایه و اساس، مثل دهه‌ی قبلی است و این در حالی است که پردازنده‌ها به مراتب پیشرفته‌تر از دهه‌های قبلی هستند. در ادامه به وضعیت امروزی هوش مصنوعی و علل ضعف آن می‌پردازم.

Brad Wardell در مصاحبه‌ی خود با اکستریم‌تک، علت عقب‌ماندگی هوش مصنوعی را توضیح می‌دهد و از مزایای دایرکت ایکس ۱۲ می‌گوید. شایان ذکر است که برد واردل مدیرعامل استارداک و خالق هوش مصنوعی Galactic Civilizations II است.

بازی کم‌حجم آلتیما ۴، هوش مصنوعی شبیه بازی‌های امروزی داشت.

یکی از اولین کاربردهای اساسی هوش مصنوعی در بازی نقش‌آفرینی Ultima IV است، عنوانی مربوط به سال ۱۹۸۵ که در آن مکالمات طولانی و تو در تو بین شخصیت‌ها اتفاق می‌افتاد و بسته به نظرات و سوالات، پاسخ‌های متفاوتی دریافت می‌شد. شاید شما هم تعجب کرده‌اید که ۳۰ سال پیش یک بازی نقش‌آفرینی حاوی دیالوگ‌هایی به سبک بازی‌های امروزی بوده است و از آن جالب‌تر اینکه این بازی کم‌حجم روی یک دیسک فلاپی ذخیره می‌شد!

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


بازی اکشن Just Cause 3 در ادامه‌ی مسیر دو نسخه‌ی قبلی توسط کمپانی اسکوئر انیکس منتشر شده است. در این نسخه هم گرافیک بازی پیشرفت خوبی داشته و مثل همیشه می‌توان در دنیای باز شاهد انفجارهای بزرگ و مهیب و نورپردازی جالب بود. در ادامه به سرعت اجرای بازی Just Cause 3 توسط کارت گرافیک‌های مختلف ای‌ام‌دی و انویدیا می‌پردازم.

تامزهاردور از پردازنده‌ی ارزان Core i3-4160 اینتل که مدلی دو هسته‌ای با معماری هسول است و همین‌طور پردازنده‌های بهتر و حتی اورکلاک شده مثل Core i7-4790K با سرعت ۴٫۴ گیگاهرتز و حتی هسول اکستریم ۶ هسته‌ای یعنی Core i7-5930K با سرعت ۴٫۲ گیگاهرتز برای اجرای این بازی استفاده کرده است.

متناسب با قدرت پردازشی پردازنده‌ی اصلی، بخش گرافیک سیستم هم تغییر کرده و از محصولات معمولی مثل GTX 760 تا بهترین‌ها مثل R9 390X برای اجرای بازی استفاده شده و بهترین گزینه یعنی GTX 980 Ti به سبک Gigabyte و سری اکستریم گیمینگ گیگابایت نیز در لیست است.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


اکسپریا زد ۵ سونی با نمایشگر ۴K و نام اکسپریا زد ۵ پریمیم نیز معرفی شده است و در آن موارد جالبی مثل لوله‌های حرارتی برای خنک‌کاری خوب دیده‌ایم. فکر می‌کنید عمر باتری این گوشی گران‌قیمت و رده‌اول سونی چطور است؟ آیا مثل دوربین، نمایشگر و تراشه‌ی انتخابی، عالی است؟

رزولوشن ۴K و معضل مصرف باتری.

سونی نمایشگر ۴K را برای اولین بار در یک گوشی حدود ۵ اینچ استفاده کرده است. اقدام جسورانه‌ و پرخطری است چرا که مصرف انرژی نمایشگرهای رزولوشن بالا، بدون بهینه‌سازی‌های مختلف، بالا خواهد بود و به این ترتیب عمر باتری کاهش پیدا می‌کند. نکته‌ی مهم‌تر این است که پردازنده‌ی گرافیکی برای پردازش محتوای دو یا سه‌بعدی، بیشتر فعالیت کرده و مصرف انرژی افزایش پیدا می‌کند.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

×