چندی پیش ایمجینیشن تکنالوجیز سری جدید پردازنده‌های گرافیکی خود، PowerVR Series8XE را با معماری مشابه سری ۷ و بهینه برای محصولات میان‌رده و رده‌پایین معرفی کرد. نرخ پرسازی و عملکرد بهینه شده و به عبارت دیگر با مساحت کمتر، نرخ پرسازی و عملکرد یکسان حاصل می‌شود. در قیاس با رقبا، سری ۸XE به مراتب کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر است. در ادامه به بررسی معماری، تغییرات و بهینه‌سازی‌های انجام شده می‌پردازیم.

ایمجینیشن تکنالوجیز پسوند XT را برای پردازنده‌های گرافیکی معمولی که در گوشی‌ها و تبلت‌ها کاربرد دارند در نظر گرفته و پسوند XE را برای محصولات کم‌مصرف انتخاب کرده است. اولویت اصلی این دو سری به ترتیب عملکرد بهینه و توان مصرفی بهینه است.

دو سری XT و XE پردازنده‌های گرافیکی ایمجینیشن تکنالوجیز با اولویت عملکرد بهینه، توان مصرفی بهینه

دو سری XT و XE پردازنده‌های گرافیکی ایمجینیشن تکنالوجیز با اولویت عملکرد بهینه، توان مصرفی بهینه

کاربری PowerVR XE اینترنت اشیاء، ست‌آپ باکس‌ها و تلویزیون‌ها و همین‌طور گوشی‌ها و تبلت‌های میان‌رده یا رده‌پایین است. از سری XT در محصولات رده‌اول بازار گوشی و تبلت استفاده می‌شود و شاید این سری را با محصولات اپل بشناسید هر چند در حال حاضر مدیاتک، اینتل و سامسونگ نیز در برخی محصولات از آن استفاده می‌کنند.

کاربرد پردازنده‌های گرافیکی کم‌مصرف و کوچک PowerVR XE

کاربرد پردازنده‌های گرافیکی کم‌مصرف و کوچک PowerVR XE

مشخصات PowerVR Series8XE و مقایسه با Series7XE و Series6XE

و به مقایسه مشخصات و قدرت پردازشی بپردازیم:

مشخصات PowerVR Series8XE و مقایسه با Series7XE و Series6XE

  Series8XE Series7XT Series7XE Series6XE
تعداد گروه هسته‌ها ۰٫۵ تا ۱ ۲ تا ۱۶ ۰٫۵ تا ۱ ۰٫۵ تا ۱

قدرت پردازشی FP32

(فلاپس بر کلاک)

۳۲ تا ۶۴ ۱۲۸ تا ۱۰۲۴ ۳۲ تا ۶۴ ۳۲ تا ۶۴

قدرت پردازشی FP16

(فلاپس بر کلاک)

۶۴ تا ۱۲۸ ۲۵۶ تا ۲۰۴۸ ۶۴ تا ۱۲۸ ۶۴ تا ۱۲۸

نرخ پرسازی ROP

(پیکسل بر کلاک)

۲ تا ۴ ۴ تا ۳۲ ۲ تا ۴ ۲ تا ۴

نرخ پرسازی ROP

(تکسل بر کلاک)

۱ تا ۲ ۴ تا ۳۲ ۱ تا ۲ ۱ تا ۲
پشتیبانی از OpenGL ES ۳٫۲ ۳٫۲ ۳٫۱ ۳٫۱

پشتیبانی از Android Extension Pack

و تسلیشن

بله بله انتخابی خیر
پشتیبانی از وولکن بله بله بله بله
OpenCL ۱٫۲ EB

۱٫۲ EB

انتخابی: ۱٫۲ FP

۱٫۲ EB ۱٫۲ EB
معماری روگ روگ روگ روگ
جایی که نرخ پرسازی مهم‌تر از گیگافلاپس است

در جدول مشخصات تفاوت زیادی بین سری ۷XE و ۸XE نمی‌بینیم اما تراشه‌ی نهایی با مساحت ۲۵ کمتر، نرخ پرسازی مشابه دارد. نرخ پرسازی در وسایل همراه حتی مهم‌تر از توان پردازشی شیدرهاست چرا که امور ساده‌ای مثل مرور وب، واسط گرافیکی دوبعدی اپ‌ها و حتی بازی‌های سبک که با رزولوشن بالا اجرا می‌شوند، بیش از توان پردازشی سری قدرتمند XT، به عملکرد خوب واحدهای خروجی رندر نیاز دارند.

پشتیبانی از Open GL ES 3.2 و Vulkan 1.0 و افزایش نرخ پرسازی در PowerVR Series8XE

پشتیبانی از Open GL ES 3.2 و Vulkan 1.0 و افزایش نرخ پرسازی در PowerVR Series8XE

ایمجینیشن تکنالوجیز با در نظر گرفتن این کاربردها، نرخ پرسازی را بهینه کرده است تا گوشی‌های رده‌اول امروزی که حتی نمایشگر QHD را پشت سر می‌گذارند و سراغ ۴K می‌روند، گرفتار محدودیت نرخ پرسازی نشوند.

در قیاس با رقبا و در حقیقت پردازنده‌های گرافیکی Mali کمپانی ARM، نرخ پرسازی تراشه‌های هم‌اندازه، بیشتر است و این یکی از مزایای مهم PowerVR Series8XE است.

بررسی معماری PowerVR Series8XE

معماری تمام پردازنده‌های گرافیکی سری ۷ و ۸، روگ (Rouge) است، بهتر است بگوییم در سری ۷ معماری Rouge7 و در سری جدید Rouge8 با بهینه‌سازی‌های بیشتر، استفاده شده است. لذا PowerVR Series8XE معماری بهینه‌تری نسبت به سری ۷ دارد و حتی از واسط‌های برنامه‌نویسی جدید مثل OpenGL ES 3.2 و Vulcan 1.0 پشتیبانی می‌کند. OmniShield ویژگی امنیتی این کمپانی هم پشتیبانی شده است. مساحت تراشه کمتر شده و طبق ادعای طراح پردازنده‌ی گرافیکی، اگر عملکردی در حد قبل مدنظر باشد، بخش پردازنده‌ی گرافیکی تراشه، ۲۵ درصد کوچک‌تر خواهد بود و در نتیجه هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

دیاگرام بلوکی ساختار PowerVR Series8XE

دیاگرام بلوکی ساختار PowerVR Series8XE

یکی از ویژگی‌های انتخابی سری ۸XE پشتیبانی از عمق رنگ ۱۰ بیت در فضای رنگ YUV است که احتمالاً برای ویدیوهای HEVC Main10 در نظر گرفته شده است. منظور از Main10 پروفایل اصلی و ۱۰ بیتی در کدک HEVC است.

سومین نسل تکنولوژی فشرده‌سازی تصویر

مورد انتخابی بعدی PVRIC3 نام دارد که مخفف PowerVR Image Compression 3 است. سومین نسل از تکنولوژی فشرده‌سازی تصویر این کمپانی که فعلاً جزئیات دقیقی در مورد آن مطرح نشده اما خبر خوش این است که کاملاً با دیکدر ویدیو و دیکدر بافت، مجتمع است؛ به این معنی که انتقال ویدیو یا بافت به بافر نمایشگر به صورت فشرده شده صورت می‌گیرد. نتیجه این است که پهنای باند حافظه و فشار روی بخش کش، کمتر می‌شود و در نتیجه توان مصرفی کاهش پیدا می‌کنند.

ایمجینیشن تکنالوجیز با توجه به اسلاید زیر مدعی است که عملکرد به ازای هر میلی‌مترمربع مساحت تراشه، ۶۰ الی ۱۰۰ درصد بهتر از رقباست! اگر نرخ پرسازی مهم‌تر باشد هم با نرخ پرسازی برابر، مساحت ۳۰ تا ۴۵ درصد کمتر است. اعداد جالبی است و اگر صحت داشته باشد، هزینه‌ی تمام شده و همین‌طور توان مصرفی در قیاس با محصولات رقیب، کاملاً بهینه است.

مقایسه عملکرد PowerVR Series8XE با رقبا

مقایسه عملکرد PowerVR Series8XE با رقبا

گروه‌های شیدر عمومی یا به اختصار USC و کمک‌پردازنده‌ی پیکسل‌ها تقریباً مثل Series7XE طراحی شده است. یک USC مثل قبل دارای ۱۶ پایپ‌لاین است و هر پایپ‌لاین ۴ واحد محاسباتی FP16 و ۲ واحد محاسباتی FP32 است (محاسبات اعشاری ۱۶ بیتی و ۳۲ بیتی) و یک SFU نیز به کار رفته است. بخش کمک‌پردازشی پیکسل‌ها هم مثل ۷XE در هر سیکل کلاک، همان مقدار پیکسل را پردازش می‌کند. بنابراین بهینه شدن نرخ پرسازی به تغییرات مختلف در مرزهای ارتباطی و زمان‌بندی تردهای پردازشی مربوط می‌شود.

معماری یک گروه شیدر عمومی در PowerVR Series8XE

معماری یک گروه شیدر عمومی در PowerVR Series8XE

مشخصات اولین پردازنده‌های گرافیکی سری PowerVR Series8XE

PowerVR GE8300 و PowerVR GE8200 جایگزین PowerVR GE7800 و PowerVR G7400 می‌شوند. در PowerVR GE8300 یک USC با ۱۶ پایپ‌لاین آن به کار رفته و در PowerVR GE8200 نصف یک USC موجود است.

نرخ پرسازی درست مثل مدل‌های ذکر شده است. GE8300 برای محصولات متوسط و حتی تلویزیون‌ها و ست‌آپ باکس‌های ۴K طراحی شده است و مدل ضعیف‌تر برای محصولات رده‌پایین مناسب است. برای عرصه‌ی نسبتاً جدید خودرو هم مدل GE8300 مناسب است.

کاربرد PowerVR GE8200 و PowerVR GE8300

کاربرد PowerVR GE8200 و PowerVR GE8300

لينک کوتاه:

FacebookTwitterGoogle


بيشتر بخوانيد:

دیدگاه بگذارید

اولین دیدگاه را بنویسید!

اطلاع از
wpDiscuz

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

×