همه ی نوشته ها در: صفحه نمایش

کمپانی Synaptics تراشه‌ی درایور نمایشگر ClearView را با ویژگی‌های جالبی مثل پشتیبانی از نمایشگرهایی با حاشیه‌ی فقط ۴ میلی‌متر، معرفی کرده است. این تراشه در بهینه‌سازی دقت رنگ، گاما، گرمای رنگ، کنتراست و کاهش توان مصرفی نیز توانمند است و برای نمایشگرهای حرفه‌ای طراحی شده است. در ادامه به معرفی تراشه‌ی ClearView R63353 می‌پردازیم.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


پس از وقفه‌های چندین و چندباره، شرکت مایکروسافت بالاخره فرآیند عرضه Surface Hub را آغاز کرده است. محصولی که در واقع یک تبلت، با قابلیت نصب روی دیوار است و در قالب دو نسخه مجهز به صفحه‌نمایش ۵۵ اینچی اچ‌دی و صفحه نمایش ۸۴ اینچی با رزولوشن K4 روانه بازار شده است. این دو محصول به‌ترتیب ۹ هزار و ۲۲ هزار دلار قیمت دارند. با این تفاسیر، تبلت غول‌پیکر جدید مایکروسافت، محصولی برای مشتریان تجاری و سازمانی خواهد بود.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


فاکسکان (نام کامل Foxconn Technology Group) بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی محصولات الکترونیکی (شامل گوشی‌ها و تبلت‌های اپل) کمپانی Sharp ژاپن را تصاحب کرد. با تصاحب شارپ، فاکسکان یکی از قطب‌های اصلی تولید LCD و در آینده OLED خواهد شد. در ادامه به جزئیات این خبر و آثار پیوستن شارپ به فاکسکان می‌پردازیم.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


با گذشت چند سال از ظهور تکنولوژی AMOLED و پیشرفت آن، LCD هم پیشرفت کرده است. قیمت پنل‌های رزولوشن بالا و مرغوب امروزی، حتی کمتر از پنل‌های چند سال پیش است و خبر جالب اینکه اکنون AMOLED ارزان‌تر از LCD تمام می‌شود! در ادامه نگاهی به ساختار، مزایا و معایت AMOLED و مقایسه قیمت فعلی آن با LCD می‌پردازیم.

ساختار چندلایه‌ای نمایشگرهای گوشی و تبلت را بشناسیم

در گوشی‌ها و تبلت‌ها، اولین لایه‌ی نمایشگر نقش محافظ را بازی می‌کند و ممکن است از جنس پلاستیک مقاوم، گوریلا گلس ۳، گوریلا گلس ۴ و یا یاقوت کبود (Sapphire) و … باشد و گاهی چند لایه با چیدمانی جالب برای خنثی کردن کامل ضربات استفاده می‌شود، مثل شترشیلد موتورولا که قبلاً معرفی کردیم:

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


نمایشگر همیشه روشن یا به زبانی دیگر Always-On Display ویژگی جالب ال‌جی جی۵ است و رقیب هم‌وطنش یعنی گلکسی اس۷ هم قابلیت مشابهی دارد. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد این تکنولوژی می‌پردازم.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


رزولوشن اولترااچ‌دی از نظر عرض و ارتفاع، دو برابر فول‌ اچ‌دی است. نمایشگر UHD یا UHD 4K دارای ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل است و نسبت تصویر ۱۶ به ۹ است. فیلم‌های ۴K رزولوشن ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسلی دارند و نسبت تصویر ۱۹ به ۱۰ است. در ادامه تفاوت این دو مقوله را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

رزولوشن ۴K چیست؟ چه تفاوتی با اولترااچ‌دی دارد؟

UHD TV یا تلویزیون UHD خود به دو گونه‌ی ۲۱۶۰p یا اولترااچ‌دی ۴K و ۴۳۲۰p یا اولترااچ‌دی ۸K تقسیم می‌شود. UHD 8K از نظر طول و عرض دقیقاً دو برابر UHD 4K است. در حال حاضر معمولاً منظور از اولترااچ‌دی در تلویزیون‌ها، همان گونه‌ی اول است و به تلویزیون‌های UHD 8K اصطلاحاً ۸K گفته می‌شود که البته درست و دقیق نیست.

اولترااچ‌دی دقیقاً ۴ برابر فول اچ‌دی است. طول و عرض دو برابر شده است و در حقیقت ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل وجود دارد. به صورت خلاصه به چنین رزولوشنی ۲۱۶۰p یا UHD و البته Ultra HD می‌گوییم. نام دیگری که مرسوم شده، UHD 4K یا Ultra HD 4K است. UHD و Full HD هر دو نسبت تصویر ۱۶ به ۹ دارند و در واقع عرض تصویر تقریباً ۱٫۷۸ برابر ارتفاع آن است. اولترااچ‌دی معمولاً در عرصه‌ی نمایشگر و تلویزیون و پروژکتور به کار می‌رود.

در بخش سبز تصویر زیر، رزولوشن‌های ۱۰۸۰p و ۲۱۶۰p قرار گرفته است اما رزولوشن ویدیوها معمولاً ۲K و ۴K است یعنی بخش قرمز که اندکی بزرگ‌تر از ناحیه‌ی سبز است. به این ترتیب بالا و پایین ویدیوی ۲K که در تلویزیون فول اچ‌دی پخش می‌شود، خالی می‌ماند:

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


مفهوم تراکم پیکسلی را قبلاً در دانش‌نامه‌ی اینتوتک توضیح دادیم. تعداد پیکسل در یک اینچ یا تراکم پیکسل‌ها با توجه به فاصله‌ی کاربر از نمایشگر گوشی، تبلت، مانیتور، تلویزیون و … خوب یا معمولی و کم است. تراکم پیکسلی بدون در نظر گرفتن فاصله از نمایشگر، مفهوم کاربردی ندارد و در حقیقت اگر فاصله زیاد باشد، هر نمایشگری خوب محسوب می‌شود. در ادامه با رزولوشن زاویه‌ای نمایشگر و چشم آشنا می‌شویم.

با توضیحی که در ابتدا دادیم، روشن است که توانایی چشم انسان در تفکیک عناصر کوچک، بسته به فاصله متفاوت است. به عنوان مثال یک پیکسل سوخته روی نمایشگر ۱۰۸۰p گوشی، از فاصله‌ی یک متری شناسایی نمی‌شود اما از فاصله‌ی ۲۰ یا ۱۵ سانتی‌متری، احتمالاً همه‌ی کاربران آن را می‌بینند.

بنابراین برای مشخص کردن رزولوشن مناسب چهار کمیت لازم است:

  • رزولوشن نمایشگر
  • تراکم پیکسلی
  • فاصله تا نمایشگر
  • صحت بینایی یا رزولوشن زاویه‌ای چشم کاربر

در حقیقت برای بیان حداکثر رزولوشن مناسب نمایشگرهای مختلف، باید ابتدا به مفهوم رزولوشن زاویه‌ای چشم انسان اشاره کنیم و سپس رزولوشن زاویه‌ای نمایشگر را تعریف و محاسبه کنیم.
ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


تبلیغات

ویژه‌ها

تبلیغات

تبلیغات

×