سیگنال بوستر ابزاری است که امواج مخابراتی را تقویت می‌کند و می‌تواند آنتن‌دهی گوشی و به دنبال آن سرعت اینترنت سیم‌کارت را بهبود بخشد. در ادامه با سیگنال بوستر و اثر  آن در دنیای واقعی بیشتر آشنا می‌شویم.

تعریف ساده‌ی سیگنال بوستر این است: ابزاری که امواج رادیویی که در محدوده‌ی امواج مخابراتی گوشی‌ها قرار دارند را دریافت کرده و با استفاده از امپلی‌فایر داخلی آنها را تقویت کرده و در اختیار وسایل همراه قرار می‌دهد و در قدم بعدی امواج وسایل همراه را دریافت کرده و از طریق آنتی که خارج از خودرو یا منزل نصب شده، ارسال می‌کند.

در ادامه می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا سیگنال بوستر واقعاً ارزش هزینه کردن دارد و می‌تواند مشکلاتی هر چند کوچک را حل کند و یا بهتر است برای تقویت وضعیت آنتن، جای خودرو و منزل را عوض کنیم!

مسأله‌ی پوشش و آنتن‌های مخابراتی

آخرین راه افزایش قدرت آنتن و کیفیت اینترنت سیم‌کارت سیگنال بوستر است.

زمانی که اپراتوری را برای خرید سیم‌کارت و استفاده از سرویس اینترنت بی‌سیم انتخاب می‌کنید، مسأله‌ی اساسی این است که آیا آنتن‌دهی اپراتور موردبحث در اماکن و مسیرهای عبور و مرور شما خوب است؟ اگر آنتن‌دهی ضعیف باشد، بهترین کار این است که سراغ اپراتور دیگری بروید. مطمئناً قیمت و امکانات اپراتورهای تلفن همراه یکسان نیست و شاید به دو راهی تردید برسید و شاید در نهایت اپراتوری را انتخاب کنید که بهترین وضعیت آنتن‌دهی را ندارد ولیکن در مجموع بهترین است. یک راه حل  این است که در برخی اماکن مثل منزل یا محل کار از سیم‌کارت متفاوت یا سرویس ADSL استفاده کنید. و شاید آخرین راه حل استفاده از سیگنال بوسترها باشد. بنابراین بهتر است قبل از اندیشیدن به بوستر ، روش‌های بهتر و مطمئن‌تری که اشاره شده را بررسی کنید.

Signal Booster برای تقویت آنتن‌دهی وسایل همراه

سیگنال بوسترهای مخصوص خودرو آنتنی بزرگ دارند که بیرون از خودرو نصب می‌شود. شاید تصور کنید که دیواره‌های خودرو مانع بزرگی نیست اما همان دیواره‌های فلزی نازک و حتی شیشه‌های خودرو هم مانع به حساب می‌آیند. سیگنال بوسترهای ویژه‌ی منازل و ادارات با توجه به وجود دیوارهای قطور، سقف و اسکلت فلزی ساختمان، وسایل الکترونیکی و سیم‌های متعدد، به مراتب موثرتر است.

سرعت اینترنت و اثر وضعیت آنتن‌دهی

شاید در مورد سرویس‌های کم‌سرعت مسأله‌ی آنتن‌دهی اثر کمتری داشته باشد اما در مورد سرویس‌های سریع اینترنت بی‌سیم، وضعیت آنتن در سرعت اینترنت اثر بسزایی دارد.

دقت کنید که کیفیت مودم LTE وسایل مختلف و در واقع کلاس سرعتی آن یکسان نیست. حتی آنتن گوشی‌ها هم یکسان نیست.

اثر آنتن‌دهی یا قدرت آنتن روی سرعت اینترنت

اگر دو گوشی یکسان را در نقاط نزدیک به آنتن‌های مخابراتی و البته بدون موانع متعدد و نقاط دوری که شاید موانعی پیش روی گوشی قرار می‌دهند مقایسه کنیم، سرعت گوشی نزدیک به آنتن بیشتر خواهد بود. دقت کنید که تعداد وسایل متصل به یک آنتن در نقاط مجاور هم روی سرعت اثرگذار است. در واقع هر گوشی متصل به آنتن به نوعی یک مانع است.

آنتن 2.5G مناطق دورافتاده، مثل آنتن LTE سریع نیست.

آنتن‌های مخابراتی هم مثل مودم‌های LTE و 3G و 2.5G یکسان نیستند. برخی آنتن‌ها برای نقاط شلوغ شهر طراحی شده و لذا پهنای باند بالاتری دارند. برخی هم برای نقاط دورافتاده در نظر گرفته شده‌اند و نمی‌توانند به کاربران بسیار زیاد، سرویسی با سرعت عالی بدهند. آنتنی که برای سرویس LTE طراحی شده، سرعت بالایی دارد و آنتنی که برای GPRS (نسل 2.5) طراحی شده، به هیچ عنوان نمی‌تواند به سرعت سرویس‌های نسل چهارم برسد.

بنابراین موضوع فقط قدرت آنتن نیست! اگر همه چیز یکسان باشد، می‌توان گفت که سرعت آنتن تنها عامل موثر روی سرعت اینترنت همراه است.

نوع آنتن، فاصله تا آنتن، تعداد وسایل متصل شده به آنتن و مودم موجود در وسایل همراه سرعت اینترنت را مشخص می‌کند.

مصرف باتری گوشی

گوشی‌های امروزی از نظر به کارگیری مودم هم هوشمندتر از انواع دیروزی هستند. هر چه از آنتن‌های مخابراتی دورتر شوید، گوشی برای ارسال و دریافت سیگنال، توان الکتریکی بیشتری استفاده می‌کند. به همین علت است که در مسافرت‌ها و نقاط دورافتاده، مصرف باتری گوشی هنگام استفاده از اینترنت بیشتر است. حتی ممکن است گوشی به علت مصرف بالای مودم، بیش از حد معمول داغ شود! به هر حال گوشی مجبور است مداوماً به دنبال آنتن‌های تلفن همراه جست‌وجو کرده و ارتباط موثری برقرار کند.

اثر آنتن‌دهی روی مصرف باتری گوشی حین استفاده از اینترنت سیم‌کارت

سیگنال بوسترهایی که روی خودرو نصب می‌شوند، از باتری خودرو برای تقویت سیگنال استفاده می‌کنند و کاری به باتری گوشی شما ندارند. به همین علت است که استفاده از سیگنال بوستر، مصرف باتری گوشی را کمی کاهش می‌دهد.

و یک تجربه واقعی با سیگنال بوستر weBoost Drive 4G-x

شاید این مدل خاص در بازار ایران وجود نداشته باشد و شاید مدل‌های بسیار کمی وارد بازار کشور شده باشد اما به هر حال بهتر است ببینیم تجربه‌ی یک کاربر چه نتایجی دارد.

نصب این سیگنال بوستر که ویژه‌ی خودروها طراحی شده، به صورت دائمی، موقتی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد. اگر عجله داشته باشید می‌توانید نصب ساده و موقتی را انتخاب کنید. در تصویر زیر آنتن کوچک، آداپتور 6 ولت و آنتن‌های اضافی این سیگنال بوستر را مشاهده می‌کنید؛ آنتن Mini-Mag تکیه‌گاه مغناطیسی (آهن‌ربایی) دارد و بسیار ساده روی خودرو قرار می‌گیرد:

سیگنال بوستر weBoost Drive 4G-x

اگر مراحل نصب سیگنال بوستر پیچیده به نظر می‌رسد و دفترچه‌ی راهنمای خوبی وجود ندارد، بهتر است از متخصصین امر درخواست مشاوره و کمک کنید.

پس از نصب سیگنال بوستر، با فشار دادن سوییچ On روشن می‌شود، چراغ قرمز است و پس از مدت کوتاهی سبز می‌شود. بدین ترتیب وضعیت آنتن‌دهی گوشی از حالت نصف به کامل تغییر می‌کند.

جریان الکتریکی سیگنال بوستر اشاره شده کمتر از 2.5 آمپر است اما به هر حال بهتر است در زمانی که استفاده نمی‌شود، خاموش شود و باتری خودرو را بیهوده مصرف نکند.

و چه قدر سرعت ارتباط با دنیای اینترنت تغییر می‌کند؟

در نقاطی که آنتن‌دهی بسیار ضعیف است، سیگنال بوستر وضعیت را متحول می‌کند و می‌توان به راحتی تماس تلفنی برقرار کرد اما در جایی که هیچ گونه آنتن‌دهی و پوششی وجود ندارد، غیرمنطقی است که فکر کنیم تماس تلفنی امکان‌پذیر است. در مورد اینترنت وضعیت اصلاً خوب نیست. ممکن است بتوان تماس تلفنی با کیفیت عالی برقرار کرد اما در همین شرایط ارسال و دریافت کوچک‌ترین بسته‌های داده غیرممکن است!

تجربه‌ی این کاربر خاص به ما می‌گوید که مشکل همیشه وضعیت آنتن نیست بلکه شبکه‌های مخابراتی هم محدودیت زیادی ایجاد می‌کنند و شاید با داشتن آنتن کامل هم نتوان هیچ ارتباطی برقرار کرد.

آیکان وضعیت آنتن‌دهی ظاهراً برای تماس تلفنی، پیامک و اینترنت سیم‌کارت یکسان است اما در حقیقت این سه مقوله مجزا هستند و با سیگنال بوستر نمی‌توان به اینترنت سریع و عالی دسترسی داشت.

سخن آخر

سیگنال بوستر در مجموع ابزار مفیدی است، مصرف باتری گوشی را کاهش می‌دهد.  برای برقراری تماس صوتی و ارسال پیامک بسیار عالی است و حتی برای کسانی که کم مسافرت می‌کنند هم مفید است. در نقاط داخل شهر و مکان‌هایی که تعداد و کیفیت آنتن‌ها معمولی است، سرعت اینترنت را افزایش می‌دهد.

نیمه‌ی خالی لیوان این است که در نقاط دوردست با توجه به ضعف آنتن‌های مخابراتی، حتی با آنتن‌دهی عالی هم نمی‌توان اینترنت سریعی را تجربه کرد و لذا در این عرصه‌ی مهم، امیدی به سیگنال بوسترها نیست.