مقایسه Windows Defender با محصولاتی مثل Kaspersky ، Bitdefender و ... یکی از موضوعات مورد علاقه برای کسانی است که به ویندوز 10 مهاجرت کرده‌اند. با توجه به اینکه نسخه‌ی نهایی ویندوز 10 اخیراً معرفی شده، هنوز تمام سازندگان آنتی‌ویروس و فایروال محصولات سازگار با لایه‌های امنیتی این ویندوز جدید را معرفی نکرده‌اند.

ویندوز دیفندر که در حقیقت آخرین نسخه‌ی Microsoft Security Essentials است، ابزاری رایگان برای مقابله با ویروس‌ها و بدافزارهاست. مایکروسافت این ابزار امنیتی مفید را با معرفی ویندوز 7 در اختیار عموم قرار داده و اکنون در ویندوز 10 هم این نرم‌افزار امنیتی بروز شده را به عنوان راهکار اصلی حفاظت از سیستم در نظر گرفته است.

ویندوز دیفندر به صورت خودکار فایل‌ها، برنامه‌های نصب شده که ممکن است بدافزار باشند و حتی آرشیوها را اسکن می‌کند. به صورت خودکار بروزرسانی‌های امنیتی را از طریق Windows Update دریافت کرده و در نهایت واسط کاربری ساده‌ای دارد. البته ساده بودن نوعی محدودیت برای حرفه‌ای‌هاست!

رابط کاربری ساده‌ی ویندوز دیفندر

مزیت اساسی ویندوز دیفندر مجتمع بودن آن درون ویندوز است، سبک‌تر از برخی آنتی‌ویروس‌هاست و رایگان است. پاپ‌آپ یا هر نوع حساب پریمیومی در آن وجود ندارد.

اگر مرورگر خود را بروز نگه دارید و حفره‌های امنیتی را به سرعت از بین ببرید و همین‌طور ویندوز شما بروز باشد، معمولاً مشکل خاصی متوجه ویندوز دیفندر نیست.

آیا Windows Defender واقعاً آنتی‌ویروس خوبی است؟

وب‌سایت‌ها و فروم‌های تخصصی بسیار زیادی به آزمایش انواع آنتی‌ویروس و فایروال مشغول هستند. یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌ها، av-test.org است که مرتباً انبوهی از ویروس‌ها و بدافزارها را به جای نسخه‌های بروز آنتی‌ویروس‌ها می‌اندازد و نتیجه‌ی بررسی خود را منتشر می‌کند.

ویندوز دیفندر واقعاً آنتی‌ویروس قدرتمندی است و در بررسی ماه ژوئن امسال توسط av-test، حدود 95 درصد بدافزارهای مهم را کشف کرده و حتی 85 درصد حملات تازه یا به اصطلاح روز نخست (اولین ساعات پس از کشف یک حفره‌ی امنیتی تازه یا Zero Day Attack) را متوقف کرده است. با این حال امتیازی که به آن داده شده، بسیار پایین است!

امتیاز AV-TEST به ویندوز دیفندر از نظر دقت عمل

در حقیقت ویندوز دیفندر کار خود را به خوبی انجام داده اما بیت‌دیفندر با کشف و سد 100 درصد حملات و بدافزارها، رکورد عجیبی دارد! Kaspersky (تلفظ صحیح کَسپِرسکی) معروف هم 100 درصد بدافزارها و 99 درصد حملات را متوقف می‌کند.

تفاوت دیگری که موجب شده ویندوز دیفندر به نظر ضعیف برسد این است که سرعت سیستم پس از اجرای بیت‌دیفندر و کسپرسکی بسیار خوب است و شاید هیچ تفاوتی حس نشود! ویندوز دیفندر با 3 امتیاز از 6 امتیاز، مدت زمان متوسط اجرای نرم‌افزارها و ... را از 3 به 8 ثانیه افزایش داده است. به هر حال آنتی‌ویروس سبکی است اما نه به سبکی عناوین برتر در دنیای آنتی‌‎ویروس.

امتیاز AV-TEST به ویندوز دیفندر از نظر سبک بودن

اسمارت‌اسکرین فیلتر و دانلود نشدن بدافزارها

SmartScreen filter یکی دیگر از راهکارهای امنیتی مایکروسافت در ویندوز 8 بوده که حالا در ویندوز 10 هم دیده می‌شود. این لایه‌ی امنیتی مانع دانلود کردن و اجرای بدافزارها می‌شود. مرورگرهای گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس هم حالتی به اسم Safe Browsing دارند که از دانلود کردن بدافزارها ممانعت به عمل می‌آورد.

این روش‌های امنیتی برای افراد معمولی خوب است اما کسانی که به وفور نرم‌افزارهای مشکوک و کرک شده دانلود و نصب می‌کنند، با مشکلاتی روبرو خواهند شد. در این صورت سادگی ویندوز دیفندر و دقت آن مشکل‌آفرین می‌شود و به محصولی قوی‌تر نیاز است.

دیگر تفاوت‌های بیت‌دیفندر و کسپرسکی و آنتی‌ویروس‌های خوب با ویندوز دیفندر

هوش مصنوعی بدون بروزرسانی هم دقیق عمل می‌کند.

یکی از تفاوت‌های مهمی که بین بیت‌دیفندر، کسپرسکی و آنتی‌ویروس‌های برتر با انواع ساده وجود دارد، هوش مصنوعی یا رفتارشناسی است. هوش مصنوعی عاملی است که حتی پس از چند ماه بروز نشدن آنتی‌ویروس، نرم‌افزارهایی که سعی می‌کنند به منابع خاص سیستم مثل regedit، تسک‌منیجر و کنترل حساب‌های کاربری دسترسی پیدا کنند را به دقت بررسی می‌کند و معمولاً با دقت 60 درصد و بالاتر، بدافزارها را شناسایی می‌کنند. هوش مصنوعی در نسخه‌های اخیر بسیاری محصولات اضافه شده ولیکن کسپرسکی و بیت‌دیفندر از سال‌ها قبل لایه‌های امنیتی پیشرفته‌تر را اضافه کرده بودند.

محیط حفاظت شده یا Sandbox برای نرم‌افزارهای مشکوک.

اجرا در محیط حفاظت شده یا Sandbox که گاهی سطح شن هم گفته می‌شود، مانع دسترسی نرم‌افزاری مثل کلاینت معروف تورنت به اسم Utorrent از دسترسی به منابع خاص و اجرای کدهای خاص است. می‌توان بدافزارها و نرم‌افزارهای مشکوک را ابتدا در محیط حفاظت شده اجرا و بررسی کرد و حتی می‌توان با نصب فایروال قدرتمندی مثل COMODO، همواره اجرای برخی نرم‌افزارها را در محیط محافظت شده امکان‌پذیر کرد.

یکی از ابزارهای رایگان، ساده و توصیه شده، Malwarebytes Anti-Exploit است. نسخه‌ی رایگان این ابزار امنیتی، مرورگرهای اینترنت اکسپلورر، کروم، فایرفاکس، اپرا و پلاگین‌هایی که ممکن است حفره‌های امنیتی به وجود آورند نظیر فلش پلیر ادوبی و سیلورلایت مایکروسافت و همین‌طور جاوا را محدود می‌کند. نسخه‌ی پولی آن پی‌دی‌اف خوان ادوبی و اپلیکیشن‌های مایکروسافت آفیس را هم محدود می‌کند.

Malwarebytes Anti-Exploit با واسط کاربری ساده

مایکروسافت EMET هم یکی دیگر از ابزارهای رایگان است که عملکردی شبیه مالوربایتس آنتی-اکسپلویت دارد و در واقع نرم‌افزارها را محدود می‌کند.

امتیاز برخی آنتی‌ویروس‌های برتر

Norton و Avira (تلفظ صحیح اَویرا)هم اخیراً عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند. برای مشاهده و بررسی کامل تمام محصولات به نتیجه‌ی ارزیابی ماه ژوئن مراجعه کنید.

امتیاز به میزان سادگی و مفید بودن، امتیازی مبهم از نگاه حرفه‌ای‌ها!

فاکتور آخری که در تصاویر زیر با امتیاز 6.0 از 6.0 در سه مورد اول و 5.0 از 6 در مورد Norton مشخص شده، قابلیت و سهولت استفاده است. برخی آنتی‌ویروس‌ها تشخیص اشتباه بسیار دارند، برخی به وفور از کاربر سوال می‌کنند که آیا موارد مشکوک شناسایی شده، بدافزار هستند و اینکه می‌توانند به صورت عادی اجرا و به اینترنت دسترسی داشته باشند یا خیر. چنین پیام‌هایی برای کاربران مبتدی مطلوب نیست و مفید بودن و سادگی محصول را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و البته گروه دیگری دوست دارند همه چیز تحت کنترل خودشان باشد و می‌دانند کدام موارد خطرناک بوده و کدام موارد، صرفاً کرک یا نرم‌افزارهای سالم است.

امتیاز دقت و سرعت نرم‌‎افزار امنیتی Bitdefender Internet Security 2015

امتیاز دقت و سرعت نرم‌‎افزار امنیتی KasperskyInternet Security 2015

امتیاز دقت و سرعت نرم‌‎افزار امنیتی AviraAntivirus Pro 2015

امتیاز دقت و سرعت نرم‌‎افزار امنیتی Norton Security 2015

در نهایت شما کدام آنتی‌ویروس یا مجموعه‌ی امنیتی شامل فایروال، سطل شن و آنتی‌ویروس را برای ویندوز 10 انتخاب کرده‌اید؟