نسخه‌ی نهایی ویندوز 10 اخیراً منتشر شده و طبق معمول اشکالات بزرگ و کوچکی در آن دیده می‌شود. یکی از مشکلات، کیفیت پایین متن در برخی اپلیکیشن‌هاست. در حقیقت ویندوز 10 برای افزایش وضوح متن تلاش کرده ولیکن در برخی موارد نتیجه عکس است.

قبلاً پاسخ سوال مشابه در مورد کیفیت متن در ویندوز و اثر کابل و پورت و همین‌طور قابلیتی به اسم ClearType سخن گفتیم. برخی کاربران با پدیده‌ای شبیه تصویر زیر در ویندوز 10 مواجه شده‌اند که ارتباطی با اپلیکیشن ندارد و در واقع پس از بروزرسانی‌های متعدد، مشکل پابرجاست:

متن مات در ویندوز 10

و اما روش‌های حل مشکل مات بودن متن در برخی اپ‌های ویندوز 10:

حل مشکل در یک اپلیکیشن خاص

برای حل مشکل متن در یک اپ خاص، کافی است روی فایل اجرایی آن راست کلیک کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب نمایید. در دایلاگ‌باکس باز شده، تب Compatibility را انتخاب کرده و تیک گزینه‌ی Disable display scaling on high DPI settings را بردارید.

غیرفعال کردن ارتقای کیفیت متن در نمایشگرهای رزولوشن بالا، ویندوز 10

با غیرفعال کردن گزینه‌ی مورد نظر، ویندوز 10 در نمایشگرهای رزولوشن بالا برای ارتقای کیفیت متن تلاش نافرجام نمی‌کند و معمولاً مشکل حل می‌شود.

حل مشکل متن در تمام اپلیکیشن‌ها

ممکن است نمایشگر شما در ترکیب با ویندوز 10 مشکلات جدی برای تمام اپلیکیشن‌ها به وجود آورده باشد. در این صورت بهتر است به جای حل مشکل تک‌تک اپ‌ها، به بخش Settings ویندوز 10 که حالا به صورت یک اپ مستقل تعریف شده، مراجعه کنید. در اپ تنظیمات و در بخش Display یا نمایشگر، اسلایدری در نظر گرفته شده که اندازه‌ی متن در تمام بخش‌های سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها را تغییر می‌دهد. البته اندازه‌ی آیکان‌ها نیز تغییر می‌کند. بهترین انتخاب، عدد 100 درصد یا اندازه‌ی استاندارد است ولیکن می‌توانید در نمایشگرهای رزولوشن بالا، عددی بزرگ‌تر را انتخاب کنید تا متن و آیکان‌های کوچک، با ابعادی منطقی‌تر و مناسب پدیدار شوند.

اسکیل کردن متن و آیکان‌ها در ویندوز 10

آیا با روش‌های مورد بحث، مشکل مات بودن متن در ویندوز 10 حل شده یا روش دیگری برای حل این معضل عجیب سراغ دارید؟