بازی Far Cry 4 یکی از گرافیکی‌ترین بازی‌های حال حاضر است و خوشبختانه انویدیا برای بهینه‌سازی بیشتر گرافیک آن دست به کار شده است که قبلاً در این خصوص صحبت کردیم. در ادامه با آپشن‌های گرافیکی این بازی و اثرشان آشنا می‌شویم.

موتور گرافیکی Dunia Engine 2

فار کرای ۲ مبتنی بر موتور گرافیکی جالبی به نام Dunia بود. Ubisoft موتور گرافیکی دنیا را بر اساس CryEngine 1 ساخته است اما این جمله به این معنی نیست که دنیا از نظر گرافیکی شبیه بازی کرایسیس است و تفاوت زیادی ندارد؛ جالب است بدانید که یوبای‌سافت تقریباً ۲ الی ۳ درصد کدهای موتور کرای‌انجین را عیناً در دنیا استفاده کرده است.

اما اسم دنیا، درست خوانده‌اید، همان کلمه‌ی فارسی دنیاست و در چند زبان مختلف هم دقیقاً به معنی دنیاست.

فار کرای 4 از موتور گرافیکی Duna 2 استفاده می‌کند

فار کرای ۴ از موتور گرافیکی Duna 2 استفاده می‌کند

در فار کرای ۴ از موتور گرافیکی Dunia 2 استفاده شده که تغییرات بسیار مهمی مثل استفاده از تکنولوژی جدید آب، وضعیت جوی بسیار واقعی، پراکنش نور محیطی و مواردی از این دست در آن دیده می‌شود.

بررسی سرعت کلی اجرا بازی فار کرای ۴

بنده از کارت گرافیک GTX 770 انویدیا که کمی اورکلاک شده و رم ۲ گیگابایتی دارد استفاده کرده‌ام. پردازنده‌ی سیستم هم Core i5-4670K است که تا ۴٫۲ گیگاهرتز اورکلاک شده است. مانیتور ۶۰ هرتزی با رزولوشن فول اچ‌دی هم وظیفه‌ی نمایش بازی را عهده‌دار است.

اگر تنظیمات گرافیکی را در بالاترین حالت انتخاب کنیم و برای آنتی-الیاسینگ هم از MSAA با ۲ نمونه استفاده کنیم، سرعت اجرای بازی با سخت‌افزار یاد شده بین ۳۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه متغیر است.

استفاده از روش SMAA برای آنتی-الیاسینگ موجب می‌شود که میانگین سرعت اجرا به ۵۰ فریم بر ثانیه برسد، البته در صحنه‌های بسیار شلوغ ممکن است سرعت اجرا تا ۳۵ فریم بر ثانیه هم پایین بیاید ولیکن با توجه به گرافیک خیره‌کننده‌ی بازی فار کرای ۴، نظر من این است که موتور گرافیکی دنیا ۲ و بهینه‌سازی‌های انویدیا و یوبای‌سافت بسیار خوب بوده است.

توجه: روی تصاویر کلیک کنید و در ابعاد اصلی بررسی کنید. گوشه‌ی سمت راست و بالای صفحه، سرعت اجرای بازی بر حسب فریم بر ثانیه توسط نرم‌افزار Fraps ذکر شده است.

نمونه‌ای از کندترین اجرای بازی:

بازی Far Cry 4 و کمترین سرعت اجرا

بازی Far Cry 4 و کمترین سرعت اجرا

بازی‌های جدید میانه‌ی بهتری با پردازنده‌های ۴ هسته‌ای و بالاتر دارند. در فار کرای ۴ هم به نظر می‌رسد که یکی از هسته‌ها به صورت کامل و سه هسته‌ی دیگر به صورت ناقص استفاده می‌شوند. لذا گیمرها در خرید سیستم جدید بهتر است به ۴ هسته‌ای‌ها فکر کنند. تصویر زیر نمونه‌ای از محیط شلوغ است که کاراکترهای مختلف در حرکت هستند و بار پردازشی پردازنده‌ی اصلی را افزایش می‌دهند. در تصویر فوق پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای من حدود ۵۲ درصد استفاده می‌شد اما در تصویر زیر می‌بینید که تقریباً ۶۶ درصد توان پردازشی آن استفاده شده است:

بازی فار کرای 4 به پردازنده‌ی 4 هسته‌ای نیاز دارد

بازی فار کرای ۴ به پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای نیاز دارد

اما ببینیم آپشن‌های گرافیکی در فار کرای ۴ به چه معنی هستند و چه قدر سرعت اجرای بازی را کم و زیاد می‌کنند.

موی طبیعی حیوانات با تکنولوژی Fur انویدیا: ۲ الی ۳ درصد افت سرعت

انویدیا برای طبیعی‌تر کردن مو و پشم حیوانات از Hairworks استفاده می‌کند. تصاویر زیر تأثیر استفاده از تکنولوژی فِر انویدیا که برای شبیه‌سازی بهتر موی جانداران است را به روشنی بیان می‌کند:

Fur فعالFur غیرفعال
تکنولوژی Fur انویدیا برای طبیعی کردن موی حیوانات در فار کرای 4

تکنولوژی Fur انویدیا برای طبیعی کردن موی حیوانات در فار کرای ۴

تکنولوژی Fur انویدیا در فار کرای 4 غیرفعال

تکنولوژی Fur انویدیا در فار کرای ۴ غیرفعال

 افت سرعت اجرای بازی بسیار کم است، لذا دوربین را کمی چرخاندم تا سوژه‌های بیشتری در تصویر قرار بگیرد ولیکن گویا انویدیا تکنولوژی Fur را به شکل بهینه‌ای پیاده‌سازی کرده که تفاوت خاصی ایجاد نمی‌شود:

Fur فعالFur غیرفعال
تکنولوژی Fur انویدیا برای طبیعی کردن موی حیوانات در فار کرای 4

تکنولوژی Fur انویدیا برای طبیعی کردن موی حیوانات در فار کرای ۴

تکنولوژی Fur انویدیا در فار کرای 4 غیرفعال

تکنولوژی Fur انویدیا در فار کرای ۴ غیرفعال

نورپردازی واقعی‌تر با HBAO+ انویدیا: اثر ۵ الی ۸ درصد

در این خصوص قبلاً توضیح داده بودم ولیکن امروز مقایسه سرعت و کیفیت اجرای بازی را برایتان آماده کرده‌ام. روش نرم‌افزار SSAO و HBAO+ را از نظر کم و کیف در تصاویر زیر بررسی کنید:

HBAO+SSAO
پراکنش محیط نور در بازی فار کرای 4 با HBAO+

پراکنش محیط نور در بازی فار کرای ۴ با HBAO+

پراکنش محیط نور در بازی فار کرای 4 با SSAO

پراکنش محیط نور در بازی فار کرای ۴ با SSAO

شاید گاهی HBAO+ به نظر کمی مات و مه‌آلود به نظر برسد ولیکن این روش نورپردازی طبیعی‌تر از حالت SSAO است و خوشبختانه انویدیا در بهینه‌سازی سخت‌افزار کارت گرافیک‌های خود برای این پراکنش محیطی نور، کارش را استادانه انجام داده است.

درختان واقعی‌تر با Tree Relief: اثر ۵ الی ۹ درصد

این آپشن از نظر افت سرعت اجرا یکی از مهم‌ترین‌هاست، کار این آپشن بخش گرافیک افزایش حجم شاخه‌های درختان است، البته به نظر می‌رسد که تسلیشن هم اندکی بهتر می‌شود.

اثر آن در کیفیت درختان را در دو تصویر زیر مقایسه کنید:

Tree Relief فعالTree Relief غیرفعال
بازی فار کرای 4 و آپشن Tree Relief

بازی فار کرای ۴ و آپشن Tree Relief

بازی فار کرای 4 و آپشن Tree Relief غیرفعال

بازی فار کرای ۴ و آپشن Tree Relief غیرفعال

مشاهده می‌کنید که افت سرعت اجرا در حد ۱۰ درصد است و به شخصه ترجیح می‌دهم در سیستم‌های معمولی گیمینگ، این مورد را غیرفعال کنم.

انوار خورشید با God Rays و مه حجمی: اثر ۸ الی ۲۰ درصد

منظور از گاد ریز که در برخی بازی‌های جدید به عنوان یکی از آپشن‌های گرافیکی تنظیم شده، ترسیم پرتوی نورانی خورشید و موارد مشابه است. در واقع وجود گرد و غبار و مه باعث می‌شود که پرتوهای منابع نور را ببینیم.

درخشش انوار خورشید با God Rays

درخشش انوار خورشید با God Rays

حالت بهینه شده‌ی انویدیا Enhanced است اما حالت ساده‌تر Volumetric Fog به معنی مه حجمی است. کیفیت سه حالت مختلف را در تصاویر زیر مقایسه کنید:

بهینه شده‌ی انویدیامه حجمیبدون God Rays و مه حجمی
فار کرای 4 و God Rays در حالت بهینه شده‌ی انویدیا

فار کرای ۴ و God Rays در حالت بهینه شده‌ی انویدیا

فار کرای 4 و God Rays با مه حجمی

فار کرای ۴ و God Rays با مه حجمی

فار کرای 4 بدون God Rays و مه حجمی

فار کرای ۴ بدون God Rays و مه حجمی

به شخصه از حالت مات مه حجمی لذت نمی‌برم و حتی ترجیح می‌دهم هر دو حالت موردبحث را غیر فعال کنم! شما چطور؟

آنتی-الیاسینگ TXAA انویدیا در برابر MSAA و SMAA : اثر ۵ الی ۲۰ درصد

استفاده از MSAA با ۴ نمونه در کاهش سرعت اجرا بسیار موثر است مخصوصاً اگر رزولوشن بالا باشد و رم کارت گرافیک کمتر از ۳ گیگابایت باشد. لذا من از حالت ۲ نمونه‌ای استفاده کردم. TXAA2 و SMAA هم گزینه‌های بعدی هستند. نتیجه را مقایسه کنید:

MSAA 2xTXAA2SMAA
فار کرای 4 و آنتی-الیاسینگ 2 نمونه‌ای MSAA

فار کرای ۴ و آنتی-الیاسینگ ۲ نمونه‌ای MSAA

فار کرای 4 و آنتی-الیاسینگ TXAA2

فار کرای ۴ و آنتی-الیاسینگ TXAA2

فار کرای 4 و آنتی-الیاسینگ SMAA

فار کرای ۴ و آنتی-الیاسینگ SMAA

به شخصه از کیفیت TXAA در بازی فار کرای ۴ راضی نیستم، هم تصویر مات است و هم لبه‌ها شکستگی نامطلوبی دارند. ولیکن جالب است که MSAA هم مشکل نورانی شدن لبه‌ی اجسام را دارد! شاید یک باگ باشد و در آپدیت‌های بعدی حل شود اما در حال حاضر SMAA به نظر من بهترین آپشن برای آنتی-الیاسینگ است.

سایر آپشن‌ها

کیفیت پوشش گیاهی، کیفیت آب، پس‌پردازش و موارد دیگر آنچنان که باید و شاید روی سرعت اجرای بازی موثر نیستند. حتی جالب است که آپشن سایه در حالت Ultra با حالتی به اسم Soft Shadows که قرار است سایه‌ی جسم را با افزایش فاصله کمی مات کند هم تأثیر زیادی روی کیفیت رندر فریم‌ها ندارد.

بهتر است آپشن‌های دیگر را خودتان یک به یک امتحان کنید و از تجارب خود برایمان بگویید.

نظر شما در مورد گرافیک فار کرای ۴ چیست؟
6 votes, average: 5٫00 out of 56 votes, average: 5٫00 out of 56 votes, average: 5٫00 out of 56 votes, average: 5٫00 out of 56 votes, average: 5٫00 out of 5 (6 نظر، امتیاز: 5٫00 از 5)
برای نظر دادن ابتدا باید ثبت نام کنید.
Loading...
لينک کوتاه:

FacebookTwitterGoogle


بيشتر بخوانيد:

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه روشن "بررسی گرافیک Far Cry 4 و آشنایی با آپشن‌های گرافیکی و اثر هر یک"

اطلاع از
bahador.gh
مهمان

خیلی وقت بود فضای داخلی گیم رو یه سیستم خوب رو ندیده بودم!وقعا عالی بود.دنیا گیم خیلی پیشرفت کرده!
آقای شیری شما برای خنک کاری سیستم که تا این حد اورکالاک شده از چی استفاده میکنید؟

wpDiscuz
×