بازی‌های واقعیت مجازی که قرار است در نمایشگر پوشیدنی آکیولس ریفت اجرا شوند، بسیار سنگین بوده و پردازنده و کارت گرافیک رده‌اول توصیه می‌شود. اما فکر می‌کنید پردازنده‌های قدرتمند ۸ هسته‌ای که ای‌ام‌دی تولید می‌کند، برای واقعیت مجازی کافی است؟

آکیولس برای اجرای روان بازی‌های واقعیت مجازی، کارت گرافیک GTX 970 انویدیا را به عنوان حداقل نیاز گرافیکی اعلام کرده بود. معادل این کارت گرافیک در کمپین ای‌ام‌دی، R9 290 است و به نظر می‌رسد که AMD هم پلتفرم مناسب در اختیار مشتریان خود قرار داده است. اما تنها مسأله‌ی حیاتی، کارت گرافیک نیست؛ پردازنده هم می‌بایست قدرت پردازشی بالایی داشته باشد.

پردازنده‌ی Core i5-4590 اینتل و یا مدل‌های قوی‌تر، انتخابی است که اینتل و آکیولس پیشنهاد می‌کنند. پردازنده‌های ای‌ام‌دی هم اگر ۸ هسته‌ای و بسیار سریع باشند، می‌توانند سیستم آکیولس ردی را تکمیل کنند. ای‌ام‌دی قبلاً مدعی شده بود که APUهای رده‌اول هم برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی، مناسب و کافی است اما اکنون عقب‌نشینی کرده و همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید حتی پردازنده‌ی رده‌اول FX-9590 هم وضعیت مشخصی ندارد! دقت کنید که FX-9590 دارای ۴ ماژول دو هسته‌ای با سرعت ۴٫۷ گیگاهرتز (در حالت بوست ۵ گیگاهرتز) است.

پردازنده‌ی FX-9590 ای‌ام‌دی هم از نظر آکیولس، برای واقعیت مجازی کافی نیست!

پردازنده‌ی FX-9590 ای‌ام‌دی هم از نظر آکیولس، برای واقعیت مجازی کافی نیست!

هسته‌های ضعیف اما متعدد، کافی نیست!

AMD می‌گوید تراشه‌هایی با ۶ یا ۸ هسته (که در واقع ۳ یا ۴ ماژول دو هسته‌ای) دارند و سرعتشان بیش از ۳٫۹ گیگاهرتز است، برای بازی‌های واقعیت مجازی کافی است. اما اگر به بنچ‌مارک‌هایی نظیر گیک‌بنچ توجه کرده باشید، عملکرد پردازنده‌های ای‌ام‌دی و همین‌طور APUها در حالت تک‌تردی (تک‌هسته) قابل قیاس با محصولات اینتل نیست. در واقع تعدد هسته‌ها صرفاً در حالتی مفید است که بازی از تمام هسته‌ها به شکل متعادل و بهینه استفاده کند و در دنیای واقعی، چنین حالتی همیشه اتفاق نمی‌افتد. توضیح بیشتر در مورد علت اصلی ضعف پردازنده‌های ۸ هسته‌ای AMD را در مقاله‌ی زیر مطالعه فرمایید:

AMD یکی از تولیدکنندگان بزرگ تراشه‌های دستاپی، لپ‌تاپ و موبایل

شکایت از AMD به علت معرفی پردازنده‌هایی که واقعاً ۸ هسته‌ای نیستند!

شکایتی که اخیراً از کمپانی AMD در ارتباط با تعداد هسته‌های پردازنده‌های FX شده، موضوع جالب توجهی است. در معماری Bulldozer هر ماژول شامل دو هسته است که برخی منابع آن به صورت مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وضعیت APUها به مراتب بدتر از پردازنده‌های سری FX است چرا که فقط ۴ هسته و در حقیقت ۲ ماژول ۲ تردی دارند! حتی مدلی مثل A10-7890K که بنابر شایعات قرار است سرعتی بین ۴٫۱ گیگاهرتز و ۴٫۳ گیگاهرتز داشته باشد هم توان مقابله با Core i5-4590 اینتل را ندارد. Core i5 مشخص شده، در حالت بوست ۳٫۷ گیگاهرتز سرعت دارد و عملاً در حد پردازنده‌های FX با سرعت فرضی ۵ گیگاهرتز، سریع است!

به هر حال ای‌ام‌دی در تلاش است که تأییدیه‌های لازم را دریافت کند. شاید تنها امیدواری AMD به دایرکت ایکس ۱۲ و اثر جالب آن در متوازن کردن بار هسته‌ها و همین‌طور کاهش بار پردازشی پردازنده‌ی اصلی است. در واقع آکیولس می‌تواند پردازنده‌های ۶ هسته‌ای سریع و APUهای رده‌اول را تنها برای بازی‌هایی که مبتنی بر دایرکت ایکس ۱۲ هستند، در لیست توصیه شده‌ها قرار دهد.

1 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 5 (1 نظر، امتیاز: 5٫00 از 5)
برای نظر دادن ابتدا باید ثبت نام کنید.
Loading...
لينک کوتاه:

بيشتر بخوانيد:

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه روشن "آیا پردازنده‌های ۸ هسته‌ای ای‌ام‌دی برای بازی‌های واقعیت مجازی کافی است؟"

اطلاع از
szeus
خواننده

دلیل سنگینی واقعیت مجازی اینه که تصویر به هر دو چشم جداگونه میرسه مثل اینکه از دو مانیتور استفاده کنی

wpDiscuz

تبلیغات

ویژه‌ها

تبلیغات

تبلیغات

×