هفته‌ی پیش بازی Gears of War Ultimate Edition منتشر شد و در بررسی‌های اولیه، سرعت اجرا توسط کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی وضعیت وخیمی داشت. نوسان سرعت زیاد است و خیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که گیرز آو وار آلتیمیت ادیشن برای محصولات انویدیا بهینه شده و یا بهینه‌سازی‌ها صحیح نبوده است. در ادامه بحث دقیق‌تری در این رابطه خواهیم داشت.

bDisablePhysXHardwareSupport=True

معنی عبارت فوق این است که پشتیبانی سخت‌افزاری از PhysX غیرفعال است!

اگر به صورت دستی عبارت True که به معنی غیرفعال بودن PhysX سخت‌افزاری است را به False تغییر دهیم، حین اجرای بازی و بنچ‌مارک مجدداً به True تغییر می‌کند! خوشبختانه پس از بروزرسانی بازی از طریق ویندوز استور، حالت False در فایل موردبحث لحاظ شده است و شاید مشکل حل شده باشد. اکستریم‌تک بررسی خود را تکرار کرده و به دو نمودار استفاده از پردازنده رسیده که اندکی متفاوت هستند، شکل یکسان است اما درصد استفاده از پردازنده از متوسط ۱۴٫۶۲ درصد به ۱۳٫۶۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

۱ درصد چیزی نیست که در اجرای بازی، مشکل ایجاد کند. با استفاده از کارت گرافیک GTX 980 Ti میزان استفاده از پردازنده به ۱۱٫۷۷ درصد کاهش پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد که واقعاً مشکلی وجود نداشته ولیکن ظاهر نمودار استفاده از پردازنده، کاملاً متفاوت است. سه حالت اشاره شده را مقایسه کنید:

R9 Fury X بدون PhysXR9 Fury X با PhysXGTX 980 Ti با PhysX
استفاده از پردازنده در پلتفرم AMD با غیرفعال بودن PhysX سخت‌افزاری

استفاده از پردازنده در پلتفرم AMD با غیرفعال بودن PhysX سخت‌افزاری

استفاده از پردازنده در پلتفرم AMD با فعال بودن PhysX سخت‌افزاری

استفاده از پردازنده در پلتفرم AMD با فعال بودن PhysX سخت‌افزاری

استفاده از پردازنده در پلتفرم انویدیا با فعال بودن PhysX سخت‌افزاری

استفاده از پردازنده در پلتفرم انویدیا با فعال بودن PhysX سخت‌افزاری

همان‌طور که می‌بینید در کمتر از یک دقیقه، نمودار حالتی یکنواخت پیدا کرده است. در نمودار استفاده از پردازنده در پلتفرم انویدیا، آن قله‌های نوک‌تی کم‌تعداد است و به نوسانات کوچک تبدیل شده، گویی که رندر کردن بازی با سرعتی یکنواخت انجام می‌شود، حداقل از نگاه پردازنده وضعیت این‌گونه است.

و در نهایت سرعت اجرا چه قدر متفاوت است؟

GTX 980 Ti بازی Gears of War Ultimate Edition را با سرعت متوسطی نزدیک به دو برابر R9 Fury X اجرا می‌کند. در پلتفرم AMD اگر پراکنش محیطی نور فعال شود، ارورهای متعددی حین رندر کردن بازی نمایش داده می‌شود.

مشکل چیست؟ آیا استفاده از PhysX علت ضعف کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی است؟

تغییری که در فایل ini پس از بروزرسانی بازی Gears of War Ultimate Edition ایجاد شده به این معنی نیست که ضعف اجرا توسط کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی در PhysX ریشه دارد. ممکن است Gears of War Ultimate Edition به هیچ وجه از PhysX استفاده نکند و گزینه‌ی موردبحث، صرفاً میراثی از دوران شکوفایی موتور گرافیکی Unreal Engine 3 باشد. در حقیقت انویدیا هم در وب‌سایت رسمی خود به استفاده از PhysX اشاره نکرده و در مقابل استفاده از HBAO+ را صریحاً تأیید می‌کند.

بنابراین ممکن است PhysX انویدیا هیچ ارتباطی با اجرای پر از وقفه‌ی بازی نداشته باشد و مشکل درایور و معماری کارت گرافیک‌های AMD باشد. به هر حال انویدیا برای بهینه‌سازی بازی برای کارت گرافیک‌های خود، تلاش بیشتری کرده و تفاوتی که در معماری‌ها وجود دارد، کفه‌ی ترازو را به سمت محصولات انویدیا سنگین می‌کند.

وضعیت فعلاً مبهم است و تنها توصیه‌ای که می‌توان کرد این است که از اجرای Gears of War Ultimate Edition توسط کارت گرافیک‌های میان‌رده‌ی AMD بپرهیزید و یا تنظیمات گرافیکی را کاهش دهید. طبعاً بروزرسانی درایور و توجه به لیست تغییرات نسخه‌های جدید، در حل مسأله نقش اساسی دارد.

1 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 5 (1 نظر، امتیاز: 5٫00 از 5)
برای نظر دادن ابتدا باید ثبت نام کنید.
Loading...
لينک کوتاه:

FacebookTwitterGoogle


بيشتر بخوانيد:

دیدگاه بگذارید

اولین دیدگاه را بنویسید!

اطلاع از
wpDiscuz

تبلیغات

ویژه‌ها

تبلیغات

تبلیغات

×