بازی‌های واقعیت مجازی تدریجاً نقل محافل بازی و گیمر می‌شوند. سوالی که مشتریان اپل دارند این است که آیا برای محصولات این کمپانی هم پلتفرمی مثل SteamVR و نمایشگر پوشیدنی آکیولس ریفت وجود دارد یا در آینده‌ی نزدیک، وجود خواهد داشت؟ با ما باشید تا پاسخ یکی از مدیران را بررسی کنیم.

نمایشگر پوشیدنی ریفت یا Vive و دیگر محصولات، صرفاً یک نمایشگر هستند. مسئولیت اصلی پردازش و رندر دنیای سه‌بعدی که خود متشکل از دو تصویر مجزاست را کامپیوتر عهده‌دار است. طبیعی است که اگر کارت گرافیک یک پی‌سی قابل‌ارتقا یا پردازنده‌ی گرافیکی یک لپ‌تاپ ضعیف باشد، واقعیت مجازی بی‌معنی است و به بازی‌هایی با گرافیک بسیار ساده محدود می‌شود.

Palmer Lucky کمپانی آکیولس در پاسخ به یکی از خبرنگاران که درباره‌ی پشتیبانی آکیولس ریفت در مک سوال کرده بود این است:

به اپل بستگی دارد. اگر آنها کامپیوتر خوبی معرفی کنند، ما هم آماده‌‎ی پشتیبانی از مک هستیم.

اظهارنظر وی در حال حاضر یکی از عناوین جنجالی رسانه‌هاست. پالمر لاکی معتقد است که اپل به دنبال پردازنده‌های گرافیکی رده‌اول نیست. می‌توان یک مک پرو با قیمت ۶۰۰۰ دلار تهیه کرد و در آن گرافیک قدرتمند AMD FirePro D700 تعبیه شده که ضعیف‌تر از حداقل پیشنهاد آکیولس برای اجرای روان بازی‌های واقعیت مجازی است.

در حقیقت اپل پردازنده‌ی گرافیکی ویژه‌ی رندرینگ را در مک پرو تعبیه کرده که برای اجرای بازی‌ها، بهینه نیست و حتی ضعیف محسوب می‌شود. گرافیک فایرپرو D700 تقریباً همان HD 7970 است که به جای ۳ گیگابایت رم ویدیویی، ۶ گیگابایت بافر در اختیار دارد.

اگر بازی‌های واقعیت مجازی برای استفاده از دو کارت گرافیک ویژه‌ی چشم چپ و راست بهینه می‌شدند، شاید فایرپرو D700 هم گزینه‌ی خوبی تلقی می‌شد اما این روش کمتر محقق شده است.

رندر بازی از دو زاویه توسط دو کارت گرافیک در LiquidVR

رندر بازی از دو زاویه توسط دو کارت گرافیک در LiquidVR

مشکل دیگری که در پلتفرم مک وجود دارد، مقوله‌ی درایور است. اپل درایوری که ای‌ام‌دی و انویدیا منتشر می‌کنند را عیناً در سیستم عامل مک به کار نمی‌برد بلکه برخی امور را خودش انجام می‌دهد. لذا اثر بهینه‌سازی‌هایی که دو غول گرافیکی مطابق با بازی‌های روز پیاده‌سازی می‌کنند، در سیستم عامل مک کمتر نمایان می‌شود.

نکته‌ی دیگر این است که اپل در حال حاضر به واسط برنامه‌نویسی جدیدی که شاید رقیب کوچک دایرکت ایکس ۱۲ و وولکن باشد، علاقه‌مند است. متال اپل تمرکز اصلی این کمپانی است و علاقه‌ی زیادی به تکنولوژی واقعیت مجازی ندارد.

تنها امیدواری فعلی این است که شاید در نسل بعدی محصولات اپل از پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا و ای‌ام‌دی استفاده شود. پردازنده‌هایی مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ یا ۱۶ نانومتری که توان مصرفی کمتر و قدرت پردازشی بالاتری دارد.

1 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 51 vote, average: 5٫00 out of 5 (1 نظر، امتیاز: 5٫00 از 5)
برای نظر دادن ابتدا باید ثبت نام کنید.
Loading...
لينک کوتاه:

بيشتر بخوانيد:

دیدگاه بگذارید

اولین دیدگاه را بنویسید!

اطلاع از
wpDiscuz

تبلیغات

ویژه‌ها

تبلیغات

تبلیغات

×