چندی پیش از بهینه‌سازی‌های بازی Far Cry 4 توسط انویدیا برایتان نوشتم. امروز نوبت بازی دیگری به نام Assassin Creed: Unity است که برای کارت گرافیک‌های انویدیا بهینه شود. این بازی هم از جمله بهترین‌های دنیای گیم است و گرافیک خیره‌کننده‌ای دارد. اما به هر حال انویدیاست و تکنولوژی‌های انحصاری و ویژه که روی کارت گرافیک‌هایی با معماری کپلر (سری ۶۰۰ و ۷۰۰) و حالا مکسول ۲ (سری ۹۰۰) روان‌تر از سایر معماری‌ها اجرا می‌شوند. در اِسَسین کرید یونیتی از چند تکنولوژی پیشرفته استفاده شده که به هر یک اشاره‌ای کوتاه می‌کنم. +HBAO، پراکنش محیطی نور با کیفیتی برتر این … ادامه‌…

این بازی هم از جمله بهترین‌های دنیای گیم است و گرافیک خیره‌کننده‌ای دارد. اما به هر حال انویدیاست و تکنولوژی‌های انحصاری و ویژه که روی کارت گرافیک‌هایی با معماری کپلر (سری ۶۰۰ و ۷۰۰) و حالا مکسول ۲ (سری ۹۰۰) روان‌تر از سایر معماری‌ها اجرا می‌شوند.

البته دقت کنید که معماری مدل‌های لپ‌تاپی که معمولاً تغییر نام یافته هستند، قدیمی‌تر است و به عنوان مثال ممکن است یکی از اعضای سری ۵۰۰ با نام GT 6xx به فروش برسد.

در اِسَسین کرید یونیتی از چند تکنولوژی پیشرفته استفاده شده که به هر یک اشاره‌ای کوتاه می‌کنم.

+HBAO، پراکنش محیطی نور با کیفیتی برتر

این روش نورپردازی از افق، پراکنش نو در محیط را به شکل واقعی‌تری نسبت به HBAO و SSAO محاسبه می‌کند.

اثر آن هم در تصویر زیر که به فار کرای ۴ مربوط می‌شود، کاملاً روشن است. به سایه‌ی طبیعی شخص روی دیوار و از آن مهم‌تر، گوشه‌های دیوار توجه کنید:

تکنیک نورپردازی و پراکنش پیشرفته ی HBAO+

تکنیک نورپردازی و پراکنش پیشرفته ی +HBAO

PCSS برای تنظیم وضوح مرز سایه و روشن

تکنولوژی Percentage Closer Soft Shadows یا به اختصار PCSS هم برای طبیعی‌تر شدن سایه کاربرد دارد. سازنده‌ی بازی بر اساس آنچه در دنیای واقعی شاهدیم می‌خواهد سایه‌ی نزدیک جسم مرز واضح‌تری داشته باشد و با افزایش فاصله، مرز سایه و روشن مات شود. بنابراین اصطلاح سایه‌های مات دور از جسم یا PCSS تکنولوژی خاصی است که این امر را تسهیل می‌کند. البته انویدیا در PCSS فیلتر کردن پیشرفته‌ای برای مرز سایه و روشن معرفی کرده که از شکستگی خطوط صاف سایه جلوگیری می‌کند.

سایه‌زنی با PCSS انویدیا در بازی Far Cry 4

سایه‌زنی با PCSS انویدیا در بازی Far Cry 4

تسلیشن پیشرفته با گیم‌ورکس

انویدیا در برخی بازی‌های جدید با استفاده از بهینه‌سازی‌های مجموعه‌ی گیم‌ورکس وارد عمل شده تا تجربه‌ی گرافیکی بهتری نسبت به AMD مهیا کند. با استفاده از DirectX 11 می‌توان جزئیات بیشتری به جاده، ساختمان‌ها و دیوارها و اجسام مختلف اضافه کرد. از طرفی جزئیات اضافه شده مشمول PCSS و +HBAO شده و از نظر نورپردازی و سایه، واقعی به نظر می‌رسند.

آنتی-الیاسینگ به روش TXAA

این مورد در بسیاری از بازی‌های امروزی قابل استفاده است و قبلاً در بخش دانش‌نامه به طور کامل به آن پرداخته‌ام اما توضیح کوتاه اینکه TXAA یک روش برطرف کردن شکستگی و بدنمایی خطوط است که ترکیبی از فیلتر موقتی و روش چند نمونه‌ای را به کار می‌گیرد و آن را با بردارهای حرکتی ترکیب می‌کند. نتیجه کیفیت بسیار بالا و افت سرعت اجرای نسبتاً کم است.

آنتی-الیاسینگ یا AA لبه‌ها را صاف می‌کند

آنتی‌-الیاسینگ یا Anti-Aliasing یا AA در بازی‌ها چیست و تنظیمات مختلف آن به چه معنی است؟

آنتی‌-الیاسینگ، Anti-Aliasing یا به اختصار AA تکنیکی برای برطرف کردن حالت دندانه‌‌ای یا شکستگی خطوط صاف و لبه‌ها در بازی‌هاست که در ادامه به بررسی روش‌های مختلف و سرعت آن می‌پردازم.

نکته‌ی دیگر استفاده از فیزیک سخت‌افزاری انویدیا یا PhysX است که احتمالاً مثل نسخه‌ی قبلی این بازی، کار محاسبات فیزیک ذرات را ساده می‌کند و بار پردازشی پردازنده‌ی اصلی را کاهش می‌دهد.

کارت گرافیک‌های AMD چه می‌شود؟

تمام مواردی که ذکر شد، تنها در نسخه‌ی PC این بازی قابل استفاده است چرا که هر دو کنسول اکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ از گرافیک AMD استفاده می‌کنند و چنین روش‌هایی را پشتیبانی نمی‌کنند. البته نکته‌ی دیگر سرعت اجراست، حتی اگر برخی تکنولوژی‌های گرافیکی این دو کمپانی توسط دیگری قابل استفاده باشد، باز هم اجرا روی محصول و معماری متفاوت دیگری، با مشکل روبرو می‌شود و سرعت اجرا مطلوب نیست.

سایر برتری‌ها روی کامپیوترهای رده اول صرف‌نظر از اینکه کارت گرافیک AMD رویشان بسته شده باشد یا NVIDIA، قابل استفاده است. مثلاً بافت بهتر اشیاء که کارت گرافیکی با رم بیشتر لازم دارد، سرعت اجرای بالاتر از ۳۰ فریم بر ثانیه که متأسفانه در کنسول‌های جدید به خاطر ضعف پردازنده‌ی اصلی قابل پیاده‌سازی نیست، رزولوشن‌های بالاتر که با کارت گرافیک معمولی دو کنسول نسل هشتمی قابل دستیابی نیست و حتی رزولوشن ۴K و DSR همه و همه روی پی‌سی‌های رده اول قابل استفاده خواهد بود.

در پایان توجه شما را به ویدیویی از اسسین کرید یونیتی در یوتیوب جلب می‌کنم، توصیه می‌کنم آن را با رزولوشن بالا مشاهده کنید و خودتان به بررسی دقیق جزئیات بپردازید:

2 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 5 (2 نظر، امتیاز: 5٫00 از 5)
برای نظر دادن ابتدا باید ثبت نام کنید.
Loading...
لينک کوتاه:

FacebookTwitterGoogle


بيشتر بخوانيد:

دیدگاه بگذارید

اولین دیدگاه را بنویسید!

اطلاع از
wpDiscuz

تبلیغات

ویژه‌ها

تبلیغات

تبلیغات

×