همه ی نوشته ها در: دانش‌نامه

کوآلکام با معرفی بسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزاری Snapdragon VR، توسعه‌ی بازی‌ها و اپ‌های واقعیت مجازی با بهره‌گیری از توانمندی پردازش سیگنال S820 و همین‌طور قدرت بالای پردازنده‌ی گرافیکی آن را ساده‌تر می‌کند. هدف بهبود کیفیت تصویر و کاهش تأخیر عملکرد حسگرهاست. در ادامه با روش‌های جالبی که در این بسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزاری پیاده‌سازی شده، آشنا می‌شویم.

تکامل گوشی‌ها برای ایفای نقش هدست واقعیت مجازی

پلتفرم Gear VR سامسونگ و نسخه‌ی ارزان‌تر آن که مقوای گوگل یا Google Cardboard نام دارد، نمایشگر گوشی را به دو بخش چپ و راست برای چشم چپ و راست تقسیم می‌کنند و این چیزی نیست جز یک هدست واقعیت مجازی ساده و ارزان. گوشی در نقش خود استفاده می‌شود و در عین حال با یک تبدیل کوچک و ارزان، هدست واقعیت مجازی خواهد شد.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


مجموعه‌ی GameWorks انویدیا، ابزاری برای توسعه‌دهندگان بازی است تا بتوانند گرافیک بازی‌ها را با صرف زمان کمتر و بدون نوشتن کدهای پیچیده و بهینه‌سازی عمیق، بهینه کنند. اخیراً بسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزاری گیم‌ورکس ۳٫۱ انویدیا منتشر شده که ۳ ابزار دیگر را در اختیار توسعه‌دهندگان بازی قرار می‌دهد. در ادامه با تکنولوژی‌های گرافیکی جدید گیم‌ورکس ۳٫۱ آشنا می‌شویم.

با PhysX انویدیا آشنا شوید

PhysX یعنی شبیه‌سازی حرکت اجسام به کمک پرازنده‌ی گرافیکی

PhysX نامی برگرفته از واژه‌ی فیزیک است و به تکنولوژی‌های انویدیا برای شبیه‌سازی و پردازش محاسبات دینامیکی که در ارتباط با فیزیک اجسام است، چه مایع و چه سیال مثل آب، دود و آتش و … اشاره می‌کند. در حقیقت قدرت فوق‌العاده بالای کارت گرافیک‌های امروزی، می‌تواند به طریقی در محاسبات غیرگرافیکی نیز استفاده شود و در نتیجه پردازنده‌ی اصلی و گاهی ضعف آن، مانع ایجاد محیطی پر از اجسام کوچک با حرکات واقعی نمی‌شود. یک پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای قدرت خام پردازشی در حد ۱۰۰ گیگافلاپس دارد حال آنکه کارت گرافیک‌های رده‌اول، ۵ ترافلاپسی شده‌اند!

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


بنچ‌مارک ۳DMark بخش جدیدی به اسم VRMark دارد که اجرای بازی‌های واقعیت مجازی را شبیه‌سازی می‌کند و قدرت سخت‌افزار را می‌سنجد. به زودی قرار است بخش دیگری به اسم Time Spy benchmark نیز برای سنجش عملکرد سیستم در اجرای بازی‌های مبتنی بر دایرکت ایکس ۱۲، به مجموعه بنچ‌مارک موفق و قابل اعتماد ۳DMark اضافه شود. در ادامه به جزئیات تغییرات جدید می‌پردازیم.

هدست‌های واقعیت مجازی آکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی Vive، توجه گیمرها را به خود جلب کرده‌اند و از طرفی متخصصی و منتقدین به بنچ‌مارک‌های جدید برای سنجش عملکرد کارت گرافیک‌ها و درایورها نیاز دارند. چندی پیش با بنچ‌مارک کمپانی Steam و همین‌طور Kishonti آشنا شدیم:

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


تراشه‌ی GP100 انویدیا و ابرپردازنده‌ی Tesla P100 در کنار پردازنده‌ی Power8 و در آینده‌ی نزدیک Power9 کمپانی IBM، ابرکامپیوترهای جدیدی را در اختیار کمپانی‌های گوگل، فیس‌بوک، آمازون، رک‌اسپیس و … قرار می‌دهند. معماری مجموعه دستورات در پلتفرم متن‌بازی که حاصل همکاری IBM و انویدیا با گوگل و … است، RICS-V نام دارد که می‌خواهد x86 اینتل را با چالشی جدی مواجه کند. در ادامه به ابرکامپیوترهای سال آتی و تصمیم مهم IBM و انویدیا می‌پردازیم.

معماری جدید مبتنی بر RISC-V و پردازنده‌های OpenPower در سرورهای گوگل و رک‌اسپیس

IBM از بزرگان دنیای پردازش و سرور، به کمک گوگل و Rackspace که در حقیقت کاربران ابرکامپیوترها هستند، پلتفرمی برای پردازنده‌ی Power9 طراحی می‌کند. این پلتفرم جدید، دومین نسل از پلتفرم‌های پردازشی پیشرفته است که برای غلبه بر سلطه‌ی اینتل طراحی شده است. IBM با همکاری انویدیا به سمت استفاده از تکنولوژی NVLink حرکت کرده تا قدرت پردازشی خیره‌کننده‌ی Tesla P100 انویدیا و همین‌طور کارت گرافیک‌های پیشرفته‌ی نسل‌های بعدی، در ترکیب با قدرت پردازنده‌های Power9 و مدل‌های بعدی، در یک پلتفرم قدرتمند جمع شود.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


بررسی معماری پاسکال با معرفی تراشه‌ی قدرتمند GP100 انویدیا که قلب Tesla P100 است، آغاز می‌شود. تراشه‌ای با مساحت نزدیک به ۶۰۰ میلی‌متر مربع و قدرت پردازشی FP64 در حد ۵٫۳ ترافلاپس که بیش از هر ابرپردازنده‌ی دیگری است. انویدیا در این تراشه از موتور جابجایی صفحات حافظه، حافظه‌ی HBM2 و NVLink به جای پی‌سی‌آی اکسپرس ۳٫۰ استفاده کرده که نشان می‌دهد پاسکال فقط تحول معماری داخلی نیست و حرف‌های زیادی برای گفتن داد. با ما باشید.

تراشه‌ی GP100 با توجه به حرف P اولین نمونه‌ای است که با معماری پاسکال انویدیا طراحی شده است. از این تراشه در کارت گرافیک ویژه‌ی کاربری محاسباتی به اسم Tesla P100 استفاده شده که طبعاً برای گیمرها جالب نیست. تسلاها و کوآدروها برای کاربری محاسباتی و پردازش سنگین طراحی شده‌اند و در نتیجه قیمت سرسام‌آوری دارند. اما همین تراشه می‌تواند در آینده با غیرفعال شدن برخی بخش‌ها، نقش یک پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند دستاپی و حتی لپ‌تاپی را بازی کند. در این صورت قیمت تمام شده به مراتب پایین‌تر خواهد بود.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

×