همه ی نوشته ها در: دانش‌نامه

مدیاتک سه تراشه‌ی MT6738 و MT6750 و MT6750T را برای محصولات ارزان که نیاز به مودم LTE دارند، معرفی کرده است. در ادامه با مشخصات این تراشه‌ها آشنا می‌شویم.

هر سه تراشه با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری تولید می‌شوند با این تفاوت که MT6750 و MT6750T از ۲۸nm HPM برای عملکرد بهتر بهره می‌برند. هسته‌های کم‌مصرف Cortex-A53 در هر سه مدل دیده می‌شود. MT6738 فقط ۴ هسته دارد و دو مدل بعدی ۸ هسته‌ای هستند. ۴ هسته با سرعت ۱٫۵ گیگاهرتز و ۴ مورد دیگر با سرعت ۱ گیگاهرتز.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


استاندارد HEVC یا همان H.265 برای فشرده‌سازی ویدیوها در سال‌های آتی متداول می‌شود. در حال حاضر اینکدر رایگان x265 از نظر سرعت و کیفیت به خوبی به x264 نزدیک شده و حتی بهینه‌تر از آن است. در ادامه با کدک HEVC یا H.265، مقایسه‌ی الگوریتم‌های فشرده‌سازی و تفاوت‌های H.265 با H.264، روش‌های دیکد سخت‌افزاری و … می‌پردازیم.

مقدمه

قبلاً در دانش‌نامه‌ی اینتوتک فرآیند اینکد یا اصطلاحاً فشرده‌سازی ویدیو و دیکد و سپس رندر کردن یا اصطلاحاً پخش ویدیو را توضیح دادیم. برای اطلاعات بیشتر بهتر است به مقاله‌ی زیر توجه کنید و سپس ادامه‌ی مطلب را دنبال کنید:

کدک‌ها و فرمت‌های مختلف ویدیو

با اینکد و دیکد ویدیو، دیکدر سخت‌افزاری، کدک، فرمت و پسوند فایل‌ها آشنا شوید

منظور از اینکد ویدیو که گاهی به اشتباه فشرده‌سازی ویدیو ترجمه می‌شود، تبدیل ویدیوی خام (فشرده نشده) به استریمی با حجم کمتر است. استریم در فایلی با پسوند مشخص قرار می‌گیرد و در هنگام پخش ویدیو، به کمک دیکدر که ممکن است دیکدر سخت‌افزاری باشد پخش می‌شود. در ادامه این موضوعات را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

استاندارد H.264 یا AVC و تعداد زیادی اینکدر و دیکدر مبتنی بر آن

برای اینکد کردن ویدیو، استانداردهای خاصی تصویب شده و چندین اینکدر و دیکدر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی از هر یک از استانداردهای فشرده‌سازی و پخش ویدیو، معرفی شده‌اند. به عنوان مثال استاندارد متداول در سال‌های اخیر H.264 است که تقریباً هم‌معنی استاندارد AVC است. اینکدرهای x264 و MainConcept و اینکدرهای سخت‌افزاری مبتنی بر قدرت موتور مالتی‌مدیا در پردازنده‌های اینتل، انویدیا و ای‌ام‌دی و همین‌طور کارت‌های اینکد سخت‌افزاری ویدیو همگی از مشخصات H.264 تبعیت می‌کنند. بنابراین پخش ویدیو و طراحی نرم‌افزار برای پخش ویدیو در کامپیوتر، تلویزیون هوشمند، گوشی، تبلت و پلیرهای مالتی‌مدیا، ساده شده است. ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


در این مقاله به بررسی پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع در CPUهای اینتل، قدرت پردازشی مدل‌های مختلف و ویژگی‌هایی مثل کوئیک سینک و مجازی‌سازی گرافیکی می‌پردازیم. HD Graphics و Iris پردازنده‌های Core و پنتیوم و سلرون، موضوع اصلی این مطلب است. با ما باشید.

پردازنده‌های اینتل و APUهای AMD و چرایی وجود پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع

پردازنده‌های اینتل برخلاف محصولات AMD، دارای پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع یا به اختصار iGPU هستند. AMD برای پردازنده‌هایی که در کنار خود پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع دارند، نام APU را انتخاب کرده است و لذا CPU و APU در مقال AMD، مفهومی متفاوت دارد اما اینتل به تمام پردازنده‌های با یا بدون گرافیک مجتمع، CPU می‌گوید.

هدف از اضافه کردن پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع این است که نیازی به کارت گرافیک یا در واقع پردازنده‌ی گرافیکی مجزا نباشد. توان مصرفی بهینه شود و هزینه‌ی کمتری برای جمع کردن یک سیستم کامل صرف شود. AMD با دنبال کردن HSA و اینتل با پشتیبانی از OpenCL 2.0 در سری ۶۰۰۰ یا همان اسکای‌لیک، مقصود دیگری را دنبال می‌کنند که چیزی جز استفاده از قدرت پردازشی بخش گرافیک برای امور کلی نیست. به این کاربری به اختصار GPGPU گفته می‌شود.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


پهنای باند انواع حافظه‌ی DDR3 و DDR4 و GDDR5 و ساختار حافظه، کنترلر حافظه، باس داده، آدرس و دستور و پیکربندی رم دو کاناله و دیگر مشخصات حافظه‌های DRAM در تراشه‌های دستاپی، کارت گرافیک‌ها و سیستم روی چیپ‌های گوشی و تبلت، از موضوعاتی است که در این مقاله مرور می‌کنیم. با حوصله و دقت ما را همراهی کنید.

RAM چه نوع حافظه‌ای است؟

منظور از RAM یا حافظه‌ای با دسترسی تصادفی حافظه‌ای است که دسترسی به هر بخش حافظه بدون در نظر گرفتن نقطه‌ی شروع و جست‌وجو امکان‌پذیر است. بنابراین در انواع پردازش، این نوع حافظه به کار می‌رود.

پردازش می‌تواند توسط پردازنده‌ی اصلی، پردازنده‌ی گرافیکی، کنترلر SSD، سیستم روی چیپ گوشی‌ها و تبلت‌ها و …. صورت بگیرد، لذا کاربرد DRAM بسیار گسترده است.

DRAM می‌تواند روی برد مدار چاپی مجزا نصب شده و در قالب رم‌های DDR3 دستاپی و SO-DIMM برای لپ‌تاپ‌ها عرضه شود. در عین حال ممکن است DRAM به صورت تراشه‌های کوچک در اطراف پردازنده‌ی گرافیکی که قلب کارت گرافیک است، فعالیت کند.

برخی اقسام رم

برخی اقسام رم

تفاوت بین SRAM و DRAM چیست؟

DRAM با قطع شدن برق، در اثر نشت الکتریکی خالی می‌شود

RAM خود به دو دسته‌ی DRAM و SRAM تقسیم می‌شود. DRAM نوع داینامیک حافظه‌هایی با دسترسی تصادفی و SRAM نوع استاتیک آن است. در DRAM هر بیت داده در یک خازن ذخیره می‌شود. حالت شارژ شده و حالت خالی به معنی ۰ یا ۱ بودن بیت موردنظر است. SRAM بر خلاف DRAM به اعمال جریان الکتریکی در بازه‌های مشخص نیاز ندارد و در حقیقت نشت الکتریکی در آن وجود ندارد. به همین علت به آن استاتیک گفته می‌شود. در مقابل DRAM در بازه‌های زمانی مثل چند میلی‌ثانیه، کمی بار الکتریکی به خازن‌های شارژ شده اضافه می‌کند تا داده از ۱ به ۰ تغییر نکند.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


حافظه‌های GDDR5X به زودی در صنعت کارت گرافیک به کار می‌روند. پهنای باند دو برابر، توان مصرفی در حد GDDR5 و ۱٫۵ الی ۲ برابر شدن ظرفیت حافظه، از جمله برتری‌های GDDR5X است. در ادامه به بررسی و مقایسه GDDR5X با GDDR5 می‌پردازم.

فصل پایانی سال ۲۰۱۵ سازمان استانداردسازی حافظه‌هایی با دسترسی تصادفی (به اختصار DRAM و اصطلاحاً رم) مشخصات GDDR5X را نهایی کرد. حافظه‌های GDDR5X کم و بیش در نسل بعدی کارت گرافیک‌ها به کار می‌روند و از این رو استاندارد تصویب شده، اهمیت بسزایی دارد. GDDR5X مثل نسل‌های قبلی GDDR برای ایجاد تغییر و تحول بزرگ در معماری حافظه‌ی کارت گرافیک معرفی نشده بلکه پایه و اساس آن مثل GDDR5 است و هدف اصلی صرفاً بهبود عملکرد و رفع برخی محدودیت‌های فیزیکی است.

GDDR5X حافظه‌ی گرافیکی با دسترسی تصادفی و سنکرون است (به GDDRها، SGRAM گفته می‌شود که مخفف synchronous graphics random access memory است) به این معنی که دسترسی به صورت همزمان صورت می‌گیرد.

ادامه‌ی مطلب …

FacebookTwitterGoogle


تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

×