هیچ دقت کرده‌اید که نمایشگاه CES 2015 رنگ یکی از محصولات پرطرفدار سابق را به خود ندید؟ یا شاید بهتر باشد بگویم رزولوشن ۴K و تلویزیون‌های UHD مانع شکوفایی مانیتورها و تلویزیون‌های سه‌بعدی شده‌اند.

اولترا اچ‌دی به جای تلویزیون سه‎‌بعدی؟

امسال هم نمایشگاه CES پر از تلویزیون‌های مختلف بود که بیشترشان هم رزولوشن‌ها بالایی داشتند. مانیتورهای گیمینگ با رزولوشن ۲K و ۴K را به تلویزیون‌های بزرگ اولترااچ‌دی اضافه کنید تا به این باور برسید که دوران رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی و پایین‌تر سرآمده است.

قطعاً نمایشگر و تلویزیونی که قطر ۴۰ اینچ و بیشتر دارد، با افزایش پیکسل‌ها زیباتر به نظر می‌رسد اما در رزولوشن‌های پایین‌تر از ۲۲ اینچ، احتمالاً موافقید که نیازی به رزولوشن بالاتر و تراکم پیکسلی بیشتر نداریم.

همین حالا که این مقاله را می‌نویسم، باید ذره‌بین به دست به دنبال پیکسل‌های مانیتور ۲۳ اینچی فول‌اچ‌دی خود بگردم.

از طرفی تراکم پیکسلی بالاتر لزوماً یک عیب و ایراد نیست. وقتی تکنولوژی تولید پنل آن قدر پیشرفت کرده که امسال در نمایشگاه CES تلویزیون‌های ۱۰۰۰ دلاری ۴۰ اینچی را به رزولوشن هیجان‌انگیز ۴K می‌رساند، چرا مخالف افزایش رزولوشن باشیم؟

گیمرها تلویزیون‌های سه‌بعدی را دوست داشتند، حالا چطور؟

بخش منفی داستان این است که گیمرهای دیروز منتظر سه‌بعدی‌های بهتر و جالب‌تر هستند.

تکنولوژی تلویزیون‌های سه‌بعدی در این چند ساله از نظر ایده و تکنیک اصلی، ثابت مانده و تنها کیفیت پیاده‌سازی متفاوت شده است. مثلاً روشنایی، کیفیت رنگ و کنتراست مدل‌های جدید بهتر شده و عینک‌های اکتیو که درون خود باتری دارند و مرتباً شفاف و کدر می‌شوند یا به اصطلاح شاتر می‌زنند، از نظر شدت شفاف و کدر شدن و همین‌طور عمر باتری و ارگونومی و حتی وزن، پیشرفت کرده‌اند.

در تصویر زیر هم نمونه‌ای از محصولات سامسونگ را می‌بینید که حتی ایرفون هم دارد:

عینک سه‌بعدی مجهز به ایرفون

عینک سه‌بعدی مجهز به ایرفون

مشکل اساس تکنولوژی سه بعدی نیاز داشتن به عینک است. چیزی است که گیمرها هم آن را نمی‌پذیرند، چه رسد به کاربران عادی!

سونی از سال ۲۰۱۳ و CES 2013 تصمیم گرفت که سرمایه‌گذاری روی توسعه‌ی سه بعدی‌ها را متوفف کند. پاناسونیک و ویزیو هم همین روند را در سال ۲۰۱۴ در پیش گرفتند و امسال هم وضعیت به مراتب بد‌تر شده و تقریباً محصول جالبی برای جلب توجه گیمرها ارایه نشد.

وقتی واقعیت مجازی وارد می‌شود، چه جای تلویزیون‌های سه‌بعدی است؟

موضوع دیگری که تلویزیون‌های سه بعدی را تحت تأثیر قرار داده، فناوری‌های مربوط به واقعیت مجازی است. یادتان است که مقوای گوگل چه قدر ساده و در عین حال جالب، از یک گوشی معمولی، نمایشگر پوشیدنی واقعیت مجازی می‌ساخت؟

مقوای گوگل یا Google Cardboard برای تماشای دنیای واقعیت مجازی

واقعیت مجازی را با Google Cardboard تجربه کنید، مقوای گوگل محصولی ارزان و دست‌ساز

گوگل چندی پیش Google Cardboard یا مقوای گوگل را معرفی کرد که به دنبال آن نمایشگرهای پوشیدنی واقعیت مجازی مثل Gear VR سامسونگ را دیدیم. در ادامه نگاهی به جدیت گوگل در توسعه‌ی اپ‌ها و ارتقای کیفیت مقوای گوگل می‌اندازم.

با این حساب روشن است که توجه گیمرها به چه تکنولوژی جدیدی جلب شده و حتی اگر تلویزیون‌های سه‌بعدی بهتری عرضه شود، ممکن است توجهی به آن نکنند.

نمایشگر پوشیدنی آکیولس ریفت

نمایشگر پوشیدنی آکیولس ریفت

محتوای سه بعدی و در واقع فیلم‌های سه بعدی هنوز هم تولید می‌شوند و کسی به فکر رها کردن آن نیافتاده است اما به نظر می‌رسد که سال‌های آتی، سال‌های درخشانی برای عصر سه‌بعدی‌های دیروز و امروز نیست.

نظر شما چیست؟ آیا باز هم تلویزیون‌های سه‌بعدی با رزولوشن بالاتری مثل ۴K در مرکز توجه گیمرها قرار می‌گیرند یا نه؟
3 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 53 votes, average: 5٫00 out of 5 (3 نظر، امتیاز: 5٫00 از 5)
برای نظر دادن ابتدا باید ثبت نام کنید.
Loading...
لينک کوتاه:

FacebookTwitterGoogle


بيشتر بخوانيد:

دیدگاه بگذارید

اطلاع از
Masoud GH
مهمان

شاید اگه تلویزیون هایی سه بعدی بدون نیاز به عینک تولید بشن، دوباره مورد توجّه قرار بگیرن. ولی اینطور که معلومه، فعلا بحث رزولوشن های بالاتر و کوآنتوم دات بیشتر مورد توجّه تولیدکنندگان قرار گرفته.

wpDiscuz

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

×