نورپردازی حجمی برای نمایان کردن مسیر پرتوهای نور

منظور از نورپردازی حجمی، آشکارسازی مسیر عبور پرتوی نور در بازی‌هاست. مسیر پرتوی نور با برخورد به ذرات گردوغبار و یا مه و دود، آشکار می‌شود. تکنولوژی Volumetric Lighting انویدیا که بخشی از گیم‌ورکس است، روشی پیچیده برای این مهم است که پردازش سنگینی نیاز دارد. در ادامه به معرفی نورپردازی حجمی می‌پردازیم.

نورپردازی حجمی

NVIDIA Volumetric Lighting که به معنی نورپردازی حجمی است، حرکت نور در محیط را واقعی‌تر نمایان می‌کند و قبلاً در بازی Fallout 4 به کار رفته است. برای اطلاعات بیشتر در مورد سنگینی پردازش این مورد خاص، به بررسی سرعت اجرای این بازی مراجعه کنید.

نورپردازی حجمی یا NVIDIA Volumetric Lighting در بازی Fallout 4

نورپردازی حجمی یا NVIDIA Volumetric Lighting در بازی Fallout 4

در سایه‌زنی معمولی، صرفاً یک هندسه روی هندسه‌ی دیگر تصویر می‌شود. یک نگاشت ساده (Shadow Mapping) که ممکن است با افزایش رزولوشن سایه، پیچیده شود اما در هر صورت مسیر حرکت پرتوهای نور در محیط مخفی است و به دنیای واقعی شبیه نیست. در دنیای واقعی ذرات ریز گردوغبار، مسیر نور را تا حدی آشکار می‌کنند.

برای واقعی شدن نورپردازی، حجم ظاهراً خالی اطراف با هوا پر می‌شود و معبر پرتوی نور است. موقعیت منبع نور نیز در نظر گرفته شده و پراکندگی نور لحاظ می‌شود.

نورپردازی حجمی یا Volumetric Lighting

نورپردازی حجمی یا Volumetric Lighting

برای آشنایی بیشتر با گیم‌ورکس انویدیا، علت سنگین بودن تکنولوژی‌های گرافیکی این مجموعه و سازگاری بهتر با سخت‌افزار انویدیا، به مقاله‌ی دیگر دانش‌نامه‌ی اینتوتک مراجعه فرمایید:

گیم‌ورکس ۳٫۱ انویدیا با VXAO و HFTS و نورپردازی حجمی معرفی شد

مجموعه‌ی GameWorks انویدیا، ابزاری برای توسعه‌دهندگان بازی است تا بتوانند گرافیک بازی‌ها را با صرف زمان کمتر و بدون نوشتن کدهای پیچیده و بهینه‌سازی عمیق، بهینه کنند. اخیراً بسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزاری گیم‌ورکس ۳٫۱ انویدیا منتشر شده که ۳ ابزار دیگر را در اختیار توسعه‌دهندگان بازی قرار می‌دهد. در ادامه با تکنولوژی‌های گرافیکی جدید گیم‌ورکس ۳٫۱ آشنا می‌شویم.

بازگشت به دانش‌نامه
لينک کوتاه:

FacebookTwitterGoogle


تبلیغات

×