انویدیا PhysX روشی برای شبیه‌سازی فیزیک واقعی توسط کارت گرافیک

انویدیا با معرفی PhysX درصدد استفاده از قدرت بسیار بالای پردازنده‌های گرافیکی خود در شبیه‌سازی فیزیکی است. لذا بخشی از محاسبات غیرگرافیکی برای شبیه‌سازی دینامیک اجسام صلب و حرکات سیالاتی مثل آب، دود، مه، آتش و … به کمک فیزیکس انویدیا توسط پردازنده‌ی گرافیکی صورت می‌گیرد. در ادامه با PhysX انویدیا بیشتر آشنا می‌شویم.

با PhysX انویدیا آشنا شوید

PhysX یعنی شبیه‌سازی حرکت اجسام به کمک پرازنده‌ی گرافیکی

PhysX نامی برگرفته از واژه‌ی فیزیک است و به تکنولوژی‌های انویدیا برای شبیه‌سازی و پردازش محاسبات دینامیکی که در ارتباط با فیزیک اجسام است، چه مایع و چه سیال مثل آب، دود و آتش و … اشاره می‌کند. در حقیقت قدرت فوق‌العاده بالای کارت گرافیک‌های امروزی، می‌تواند به طریقی در محاسبات غیرگرافیکی نیز استفاده شود و در نتیجه پردازنده‌ی اصلی و گاهی ضعف آن، مانع ایجاد محیطی پر از اجسام کوچک با حرکات واقعی نمی‌شود. یک پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای قدرت خام پردازشی در حد ۱۰۰ گیگافلاپس دارد حال آنکه کارت گرافیک‌های رده‌اول، ۵ ترافلاپسی شده‌اند!

تصویر زیر نشان می‌دهد که شبیه‌سازی فیزیک یک محیط پیچیده به کمک کارت گرافیک و PhysX انویدیا، سریع‌تر و واقعی‌تر است و در نتیجه سرعت اجرای بازی تقریباً ۲ برابر شده است:

سرعت اجرای بازی‌هایی با دینامیک معمولی و پیچیده، به کمک PhysX بیشتر می‌شود

سرعت اجرای بازی‌هایی با دینامیک معمولی و پیچیده، به کمک PhysX بیشتر می‌شود

انویدیا در کنار معرفی گیم‌ورکس ۳٫۱، به PhysX هم بخشی دیگر به اسم PhysX-GRB اضافه کرده است. در بسته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزاری جدید PhysX، روش جدیدی برای شبیه‌سازی دینامیک اجسام صلب (انعطاف‌ناپذیر) پیاده‌سازی شده که مبتنی بر پایپ‌لاین ترکیبی بین پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی است. انویدیا مدعی است که با روش جدید، ممکن است شبیه‌سازی معمولی یا سنگین اجسام صلب تا ۶ برابر سریع‌تر از قبل صورت گیرد.

انویدیا PhysX FLeX را برای شبیه‌های واقعی‌تر اجسام معرفی کرد.

انویدیا PhysX FLeX را برای شبیه‌های واقعی‌تر اجسام معرفی کرد.

تغییر دیگر بخش PhysX ، بهینه شدن NVIDIA Flow است که برای شبیه‌سازی سیالات قابل اشتعال و ایجاد آتش و دود کاربرد دارد. با بهینه‌سازی جدید، شبیه‌سازی به مکعبی که به عنوان مرز تعریف می‌شود، محدود نیست و در نتیجه انعطاف‌پذیری و مفید بودن انویدیا Flow بیشتر می‌شود.

و انویدیا به سمت متن‌باز کردن تکنولوژی‌ها حرکت می‌کند

خبر جالب برای توسعه‌دهندگانی که به تکنولوژی‌های متن‌باز علاقه دارند و می‌خواهند کدها را دقیقاً بررسی کنند این است که تمام تکنولوژی‌های گرافیکی انویدیا و PhysX به صورت بسته پیش نمی‌رود و گویا انویدیا می‌خواهد تدریجاً برخی موارد را به حالت متن‌باز تغییر دهد. به عنوان مثال کدهای شبیه‌سازی حرکت لباس و شبیه‌سازی انفجار و خرابی، بیش از یک سال است که روی Github قرار گرفته و در اختیار همگان است.

تکنولوژی‌های جدید مجموعه‌ی گیم‌ورکس و PhysX انویدیا

تکنولوژی‌های جدید مجموعه‌ی گیم‌ورکس و PhysX انویدیا

متن‌باز شدن برخی تکنولوژی‌ها، بهینه‌سازی درایور و پیاده‌سازی به موازات دیگر تکنولوژی‌های مفید را ساده‌تر می‌کند.

در مجموعه‌ی گیم‌ورکس هم از این پس Volumetric Lighting و FaceWorks متن‌باز می‌شود! قرار است هیرورکس و HBAO+ نیز در آینده‌ی نزدیک، متن‌باز شوند. تکنولوژی‌های جالب دیگر مثل آنتی الیاسینگ پیشرفته‌ای به اسم TXAA و ایجاد عمق میدان توسط DoF انویدیا و همین‌طور WaveWorks همچنان پشت درهای بسته در حال پیشرفت است و شاید روزی کدهای این موارد هم در اختیار عموم قرار گیرد.

تکنولوژی WaveWorks انویدیا برای شبیه‌سازی واقعی امواج سطح آب

تکنولوژی WaveWorks انویدیا برای شبیه‌سازی واقعی امواج سطح آب

معرفی ویدیویی انویدیا FLeX بخشی از PhysX

انویدیا پیش‌تر در ویدیوی زیر برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌های جالب FLeX را به تصویر کشیده بود که تماشای آن را به شما پیشنهاد می‌کنم:

و امروز ویدیوی خیره‌کننده‌ی دیگری در نمایش قدرت فلکس ارایه کرده که حرکت سیالی مثل آب و اجسام شناور روی آن بیشتر شبیع واقعیت است تا یک شبیه‌سازی گرافیکی. به ویدیوی زیر توجه کنید، البته می‌توانید از طریق یوتیوب هم نسخه‌ی رزولوشن بالای آن را مشاهده کنید:

بازگشت به دانش‌نامه
0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 نظر، امتیاز: 0٫00 از 5)
برای نظر دادن ابتدا باید ثبت نام کنید.
Loading...
لينک کوتاه:

FacebookTwitterGoogle


تبلیغات

×