فاصله‌ی کانونی لتز مستقیماً روی زاویه دید دوربین اثر می‌گذارد

فاصله‌ی تقریبی تشکیل تصویر در لنزها، نصف شعاع انحناست که به این فاصله، فاصله‌ی کانونی گفته می‌شود. محل تشکیل تصویر اجسام دوردست، دقیقاً کانون عدسی یا لنز است. دقت کنید که محل تشکیل تصویر اجسام نزدیک‌، کمی متفاوت است و اینجاست که مقوله‌ی فوکوس و فوکوس خودکار مطرح می‌شود. در ادامه با فاصله‌ی کانونی و اثر آن در زاویه دید، ضریب برش و فوکوس آشنا می‌شویم.

در ادامه با انواع فاصله‌ی کانونی و لنزهای واید، تله و نرمال آشنا می‌شویم. برای بررسی کامل فاصله‌ی کانونی و اثر آن در ارتباط با ابعاد حسگر و زاویه دید و ضریب برش، به مقاله‌ی دانش‌نامه‌ی اینتوتک مراجعه کنید:

دوربین کانن EOS 70D با حسگر APC-S

حسگر فول فریم چیست؟ انواع لنز تله و واید و ضریب برش چه ارتباطی با زاویه دید دوربین دارد؟

حسگر فول فریم یا ۳۵ میلی‌متری و دوربین فول فریم، حسگرهای کوچک‌تر مثل APS-C و همین‌طور انواع لنزهای تله، نرمال و واید موضوعات این مقاله هستند و در نهایت به بررسی زاویه دید و ضریب برش دوربین‌ها می‌پردازم.

لنزهایی با فاصله‌ی کانونی مختلف

لنزها یکسان نیستند. برخی فاصله‌ی کانونی کمتر دارند و برخی فاصله‌ی کانونی بیشتری دارند. لنزی که فاصله‌ی کانونی بیشتری دارد، انحنای کمتری دارد و به عبارتی بخشی از یک کره‌ی شیشه‌ای بزرگ‌تر است. در چنین لنزی، تصویر در فاصله‌ای دورتر تشکیل می‌شود و زاویه دید لنز هم کمتر است.

فاصله‌ی کانونی چیست؟
فاصله‌ی تقریبی تشکیل تصویر در لنزها، نصف شعاع انحناست که به این فاصله، فاصله‌ی کانونی گفته می‌شود. محل تشکیل تصویر اجسام دوردست، کانون عدسی یا لنز است. دقت کنید که محل تشکیل تصویر اجسام نزدیک‌، کمی متفاوت است و اینجاست که فوکوس مطرح می‌شود.

تصویر خودرو را بررسی کنید، هر چه فاصله‌ی کانونی کمتر باشد، بخش بیشتری از محیط پیش روی ما در تصویر ظاهر می‌شود و به عبارتی زاویه دید بیشتر است:

فاصله‌ی کانونی لتز مستقیماً روی زاویه دید دوربین اثر می‌گذارد.

فاصله‌ی کانونی لتز مستقیماً روی زاویه دید دوربین اثر می‌گذارد.

دقت کنید که در این مثال فاصله با سوژه ثابت بوده است. می‌توان دوربینی با لنز تله (به معنی فاصله‌ی کانونی زیاد) را در دست گرفت و از سوژه بسیار دور شد و سپس عکاسی کرد.

فاصله‌ی کانونی به تنهایی معنی خاصی ندارد و در ارتباط با ابعاد حسگر است که می‌توان به آن تله، نرمال و واید گفت.

انواع لنز به شرح زیر است؛ دقت کنید که اعداد و ارقام حدودی است چرا که مرزبندی دقیق زاویه دید لنز واید یا عریض و نرمال و همین‌طور لنز تله ممکن نیست.

لنز تله و تله‌ی کوتاه و بلند و یا سوپرتله

لنزهایی هستند که فاصله‌ی کانونی بسیار زیادی دارند که بیش از قطر حسگر است. تله‌ی کوتاه فاصله‌ی کانونی بین ۸۵ تا ۲۵۰ میلی‌متر دارد و تله‌ی بلند یا سوپرتله محدوده‌ی بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر را پوشش می‌دهد.

کاربرد این لنز با توجه به زاویه دید کم آن بیشتر در عکاسی از سوژه‌های دور است، مثل عکاسی از حیات وحش و ورزشی مثل فوتبال.

با توجه به توضیحاتی که در مورد فاصله‌ی کانونی و محل تشکیل تصویر دادم، روشن است که چرا یک لنز تله با فاصله‌ی کانونی زیاد، بسیار بزرگ است، درست مثل تصویر زیر:

لنز تله با فاصله‌ی کانونی 500 میلی‌متر.

لنز تله با فاصله‌ی کانونی ۵۰۰ میلی‌متر.

لنز معمولی یا نرمال

لنزی با فاصله‌ی کانونی ۳۵ الی ۵۵ میلی‌متر و معمولاً ۵۰ میلی‌متر است. البته برخی مراجع ۷۰ میلی‌متر را هم جزء نرمال‌ها می‌دانند.

لنز واید یا عریض یا زاویه باز

لنزی است که فاصله‌ی کانونی آن به قدری کم است که از قطر حسگر به کار رفته در آن هم کوچک‌تر است و لذا در محدوده‌ی ۲۴ تا ۳۵ میلی‌متر قرار می‌گیرد.

کاربرد لنز واید در عکاسی از مناظر و سوژه‌های نزدیک با توجه به زاویه دید بزرگی که دارد، بسیار زیاد است. در بیشتر روش‌های عکاسی می‌توان لنز واید را یک مزیت دانست.

لنز سوپر واید و چشم ماهی

فاصله‌ی کانونی این لنزها نه تنها از قطر بلکه از عرض حسگر هم کمتر است. بدین‌ترتیب زاویه دید بالاتری دارند. سوپروایدها فاصله‌ی کانونی کمتر از ۲۰ میلی‌متر دارند. لنز چشم ماهی هم واقعاً مثل چشم ماهی کروی شکل است، فاصله‌ی کانونی آن فقط ۶ الی ۱۶ میلی‌متر است و زاویه دید بسیار بالایی دارد.

سایر انواع لنز

لنزهای ماکرو لنز‌هایی هستند که می‌توانند روی اجسام نزدیک زوم کنند و لنزهای زوم لنز‌هایی هستند که با دو عدد فاصله‌ی کانونی معرفی می‌شوند؛ مثلاً ۲۴-۱۲۰ میلی‌متر که به معنی متغیر بودن فاصله‌ی کانونی از ۲۴ الی ۱۲۰ میلی‌متر است. در این لنزها فقط یک عدسی یا همان لنز وجود ندارد بلکه چندین عدسی متحرک برای کم و زیاد کردن فاصله‌ی کانونی به کار می‌رود.

مکانیزم داخلی ی لنزی که زوم آپتیکال دارد

در تصویر زیر مکانیزم پیچیده‌ی داخلی یک لنز زوم توضیح داده شده است. البته این فقط یکی از روش‌های طراحی لنز زوم است اما اصول کلی استفاده از لنزهای مثبت و منفی است که اولی تصویر را بزرگ می‌کند و دومی تصویر را کوچک می‌نماید.

حالت بالایی حالتی است که زاویه دید کمتر است و فاصله‌ی کانونی بیشتر. در حقیقت لنز کاملاً زوم کرده است. در حالت دوم سه لنز قرمزرمگ به سمت جلوی لنز جابجا شده‌اند و فاصله‌ی کانونی را به ۲۱٫۷ میلی‌متر تغییر داده‌اند که نتیجه حالت بدون زوم عکاسی است.

مکانیزم داخلی یک زوم لنز، طرحی از سال 1995.

مکانیزم داخلی یک زوم لنز، طرحی از سال ۱۹۹۵٫

همان‌طور که در نمودار میانی می‌بینید وقتی سه لنز قرمز از ۰ تا ۴۵ میلی‌متر جابجا می‌شوند، فاصله‌ی کانونی هم از ۲۱٫۷ تا ۷۹٫۷ افزایش می‌یابد.

بازگشت به دانش‌نامه
2 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 52 votes, average: 5٫00 out of 5 (2 نظر، امتیاز: 5٫00 از 5)
برای نظر دادن ابتدا باید ثبت نام کنید.
Loading...
لينک کوتاه:

FacebookTwitterGoogle


تبلیغات

×