شارپ نمایشگر IGZO با تراکم پیکسلی 736 پیکسل بر اینچ ارایه کرد

تراکم پیکسلی به صورت خلاصه یعنی چند پیکسل در طول یک اینچ (یا ۲٫۵۴ سانتی‌متر) از یک نمایشگر قرار گرفته است. بنابراین واحد آن پیکسل بر اینچ یا به اختصار PPI است. نمایشگر رتینا نمایشگری است که تراکم پیکسلی بالاتر از ۳۰۰ پیکسل بر اینچ دارد، چنین تراکمی خارج از حد تشخیص چشم انسان است ولیکن اگر پیکسل سوخته در نمایشگر وجود داشته باشد، حتی با تراکمی معادل ۵۰۰ پیکسل بر اینچ هم شناسایی می‌شود چرا که رنگی متضاد پس‌زمینه دارد. تراکم پیکسلی بالاتر از ۷۰۰ در واقعیت مجازی سودمند است اما به پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندتر و پرمصرف‌تری نیاز است.

تعریفی از تراکم پیکسلی

تراکم پیکسلی چیست؟
به تعداد پیکسل‌هایی که در یک اینچ یعنی ۲٫۵۴ سانتی‌متر قرار گرفته، تراکم پیکسلی می‌گویند که واحد آن پیکسل بر اینچ یا به اختصار PPI است.

تراکم پیکسلی بالاتر و نیاز به تراشه و باتری بهتر

تراکم پیکسلی نمایشگر گوشی‌ها هم به نظر یه معضل شده نه یک برتری. همه دوست دارند تراکم پیکسلی بالاتر باشد و نشود یک پیکسل سوخته را در زمینه‌ی سفید تشخیص داد اما مشکل باتری و پردازنده‌ی گرافیکی چطور؟

وجه مثبت: پیکسلی رویت نمی‌شود!

سازندگان هم قطعاً متوجه مشکل توان مصرفی بیشتری و نیاز به باتری بزرگ‌تر و همچنین نیاز به پردازنده‌ی گرافیکی بهتر هستند و جای تعجب نیست که روز به روز گوشی‌هایی با رزولوشن QHD یعنی همان ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل افزایش می‌یابد. اکسپریا زد ۴، گلکسی نوت ۴ و ۵، ال‌جی جی ۳، اچ‌تی‌سی وان M9 و خلاصه چندین پرچم‌دار مختلف سراغ QHD رفته‌اند و یا خواهند رفت.

اما تراکم بالاتر معایبی هم دارد که در نتیجه‌ی بنچ‌مارک‌های گوشی‌های رزولوشن بالا تا حدی منعکس شده است.

وجه منفی: پردازش گرافیکی سنگین‌تر و مصرف باتری بیشترتوسط نمایشگر و تراشه‌ی اصلی

تراکم بالا مزایایی دارد ولیکن کمی زود است که همه به این سمت حرکت کنند. افزایش رزولوشن دوربین یا افزایش باتری و نیز تراشه‌های ۶۴ بیتی قدرتمند، مطمئناً در افزایش کیفیت گوشی موثرتر هستند. بار پردازشی رزولوشن ۴K حتی برای یک کارت گرافیک پی‌سی هم زیاد است چه رسد به آنکه گوشی و تراشه‌ی کم‌مصرف آن توان پردازشی بسیار پایین‌تری دارند. مثلاً تگرا کی‌وان و تراشه‌ی A8X که در آیپد ایر ۲ به کار رفته، توانی در حد ۳۰۰ گیگافلاپس دارند حال آنکه پرچم‌دار انویدیا و ای‌ام‌دی یعنی GTX 980 و R9 290X به رکورد بالای ۵ ترافلاپس رسیده‌اند که روی کاغذ ۱۷ برابر بیشتر است.

به هر حال، کمپانی ژاپنی شارپ دیروز به خاطر کار روی نمایشگرهایی با تکنولوژی IGZO که تراکم پیکسلی ۷۳۶ پیکسل بر اینچ دارد، در صدر اخبار فناوری قرار گرفت. شارپ نمایشگر ۴٫۱ اینچی با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل دارد.

شارپ نمایشگر IGZO با تراکم پیکسلی 736 پیکسل بر اینچ ارایه کرد

شارپ نمایشگر IGZO با تراکم پیکسلی ۷۳۶ پیکسل بر اینچ ارایه کرد

اصحاب حساب و کتاب: تراکم چطور محاسبه می‌شود؟

نمایشگر نمونه‌ی شارپ را در نظر بگیرید، ۲۵۶۰ پیکسل در عرض و ۱۶۰۰ پیکسل در ارتفاع. از رابطه‌ی فیثاغورس به این نتیجه می‌رسیم که جذر حاصل جمع مربع این دو عدد برابر است با ۳۰۱۹ پیکسل که در قطر نمایشگر جای گرفته‌اند. البته حدوداً نه دقیقاً.

این عدد را بر ۴٫۱ اینچ که قطر نمایشگر نمونه‌ی شارپ است تقسیم کنید. تراکم ۷۳۶ پیکسل بر اینچ به دست می‌آید.

آیفون‌ها بدون تراکم پیکسل بسیار بالا هم موفق هستند، نه؟

یک تلویزیون بزرگ با رزولوشن فول اچ‌دی تراکم پیکسل بسیار پایین‌تری دارد. حدوداً ۱۳ برابر کمتر! حتی آیفون ۵S که بسیار محبوب است هم تراکمی در حدود ۶ برابر کمتر دارد! روشن است که در گوشی‌ها به این تراکم عجیب نیازی نیست.

اگر برایتان سوال است که تراکم پیکسل تلویزیون‌های بزرگ که پیکسل‌های آنها کاملاً مشخص است و حتی با چشم غیرمسلح هم تمیز داده می‌شود چقدر است، دست به کار شوید و محاسبه کنید:

من اینگونه محاسبه می‌کنم: تعداد پیکسل‌های طول و عرض یک تلویزیون ۴۰ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p برابر با ۱۹۲۰ و ۱۰۸۰ عدد است. بنابراین از رابطه‌ی فیثاغورس به این نتیجه می‌رسیم که تعداد پیکسل‌ها در قطر نمایشگر حدوداً جذر جمع مربع ۱۹۲۰ و ۱۰۸۰ است که برابر است با ۲۲۰۰٫ دقت کنید که حدوداً ۲۲۰۰ پیکسل در قطر نمایشگرهای فول‌اچ‌دی قرار دارد، نه دقیقاً!

حال ۲۲۰۰ پیکسل را بر ۴۰ اینچ تقسیم می‌کنم که عدد ۵۵ پیکسل بر اینچ به دست می‌آید.

کاربرد اصلی تراکم پیکسلی بالای ۷۰۰ پیکسل بر اینچ

گفته می‌شود که سامسونگ هم مثل شارپ در حال کار کردن روی نمایشگر ۵٫۹ اینچی با تراکم پیکسل ۷۴۷ پیکسل بر اینچ است.

محاسبه‌ی سرانگشتی کنید: اگر فرض کنیم منظور گلکسی نوت ۵ و نمایشگر ۴K آن است، تعداد پیکسل‌های قطر گوشی ۴۴۰۴ عدد می‌شود که با توجه به قطر ۵٫۹ اینچی به عدد ۷۴۷ پیکسل بر اینچ می‌رسیم.

پس روشن است که منظور از ۴K با قطر ۵٫۹ اینچ، کدام گوشی یا دقیق‌تر بگوییم فبلت است: گلکسی نوت ۵٫

گلکسی نوت 4 و نمایشگر 4K

گلکسی نوت ۵ به صفحه نمایش ۶ اینچی با رزولوشن ۴K مجهز می‌گردد

اخیرا شایعاتی از طرف برخی منابع به دست وب‌سایت‌ها رسیده است که بر اساس آن، گلکسی نوت ۵ به صفحه نمایش ۶ اینچی با رزولوشن ۴K مجهز خواهد شد.

انسانی که بینایی عادی دارد و به اصطلاح پزشکی صحت بینایی وی ۲۰/۲۰ است، پیکسل‌های نمایشگری با تراکم پیکسلی بالاتر از ۴۰۰ و حتی ۳۰۰ پیکسل بر اینچ را تشخیص نمی‌دهد. البته برخی متخصصین فاصله‌ی چشم با نمایشگر را کمتر در نظر گرفته‌اند و می‌گویند تراکم بالاتر از ۶۵۲ پیکسل بر اینچ در مورد یک نمایشگر ۱۰٫۵ اینچی، حداکثر تشخیص چشم انسان است.

رتینایی که اپل تعریف کرده برای دیدن از فاصله‌ی ۳۰ سانتی‌متری است

در واقع این افراد تا حدی مخالف استیو جابز هستند که در زمان معرفی آیفون ۴ از واژه‌ی رتینا حرف زد و گفت که تراکم پیکسل نمایشگر آیفون ۴ در حدی است که چشم انسان پیکسل‌های آن را از هم تمیز نمی‌دهد؛ اپل رتینا را به این صورت تعریف کرده بود که تراکم بالاتر از ۳۰۰ پیکسل بر اینچی ویژگی نمایشگر رتیناست. اما فاصله‌ی چشم تا نمایشگر بسیار مهم است و اگر فاصله را کم کنیم، نهایتاً پیکسل‌های نمایشگری با تراکم پیکسل ۷۰۰ پیکسل بر اینچ را تشخیص دهیم و نه بیشتر.

شارپ مشکل مصرف باتری را هم حل کرده و تکنولوژی IGZO از این منظر وضعیت قابل قبول دارد. البته سامسونگ هم AMOLED را تدریجاً بهینه کرده به طوری که گلکسی نوت ۴ نمایشگر QHD با مصرفی کمتر از نمایشگر Full HD گلکسی نوت ۳ دارد که قبلاً به بررسی کامل آن پرداختیم.

توان مصرفی نمایشگر گلکسی نوت ۴ و ۳ در حالات مختلف

 

گلکسی نوت ۴

گلکسی نوت ۳

ایده‌آل

توان مصرفی متوسط

با ۵۰ درصد روشنایی متوسط صفحه

۰٫۸۵

روشنایی ۳۸۲

۰٫۹۰

روشنایی ۳۹۴

هر چه کمتر بهتر

بیشترین توان مصرفی

۱٫۸۰

روشنایی ۳۵۰

۲٫۰۰

روشنایی ۳۴۱

هر چه کمتر بهتر

بررسی نمایشگر گلکسی نوت 4 سامسونگ، بهترین صفحه نمایش AMOLED

بررسی نمایشگر گلکسی نوت ۴ سامسونگ، بهترین صفحه نمایش AMOLED

فبلت گلکسی نوت ۴ سامسونگ یکی از بهترین فبلت‌های بازار است که نمایشگر آن در میان AMOLED ها حرف اول را می‌زند و کیفیت آن در حد بهترین LCD هاست. در ادامه به بررسی تخصصی نمایشگر گلکسی نوت ۴ می‌پردازیم.

روشن است که کاربرد اصلی تراکم پیکسل بسیار بالا در گوشی و تبلت نیست! البته برای بازاریابی ممکن است سازندگان گوشی به اعداد کاغذی رنگ و لعاب دهند و بگوید برتری این محصول نمایشگر QHD و حتی ۴K آن است اما از نگاه کارشناسی این مسأله برتری ویژه‌ای نیست.

واقعیت مجازی و مزیت تراکم پیکسلی بالا

کارت گرافیک قوی کلید حل مشکل رزولوشن بالا

کاربرد اصلی محصولی که شارپ به عنوان نمونه ارایه کرده و همین‌طور نمایشگر مشابهی که سامسونگ روی آن کار می‌کند در مواردی مثل عینک‌های واقعی مجازی همچون آکیولس ریفت است. در این نوع نمایشگرها که روی صورت و بسیار نزدیک به دو چشم انسان قرار می‌گیرند، تراکم پیکسلی ۴۰۰ پیکسل بر اینچ احتمالاً کافی نیست و باید به ارقام بالاتر از ۷۰۰ پیکسل بر اینچ فکر کرد. موضوع نیاز به کارت گرافیک و پردازنده‌ی گرافیکی بهتر و همچنین مصرف باتری هم به نوعی حل شده است چرا که کارت گرافیک‌های قدرتمند پی‌سی تدریجاً با ۴K کنار می‌آیند.

به علاوه وزن یک نمایشگر پوشیدنی با باتری بزرگ آن قدرها هم زیاد نیست که بیش از حد سنگین به نظر برسد در حالیکه یک فبلت ۲۰۰ گرمی تا حدی سنگین است و ممکن است کاربر را ناراضی کند.

نمایشگر پوشیدنی آکیولس ریفت

نمایشگر پوشیدنی آکیولس ریفت

شاید گلکسی VR سامسونگ که استفاده از گلکسی نوت ۴ به عنوان نمایشگر واقعیت مجازی است، سامسونگ را به این باور رسانده که بد نیست برای نوت ۵ به فکر رزولوشن ۴K باشد.

نمایشگر پوشیدنی Gear VR سامسونگ، نتیجه‌ی ترکیب گلکسی نوت 4 و تکنولوژی‌های آکیولس ریفت

نمایشگر پوشیدنی Gear VR سامسونگ، نتیجه‌ی ترکیب گلکسی نوت ۴ و تکنولوژی‌های آکیولس ریفت

اما شما در مورد تراکم پیکسلی بالایی مثل QHD چه نظری دارید؟ آیا در خرید گوشی و تبلت به تراکم پیکسلی بالاتر از ۴۰۰ پیکسل بر اینچ بها می‌دهید؟ چنین تراکمی در چند درصد کاربردها برایتان مفید بوده؟
بازگشت به دانش‌نامه
4 votes, average: 5٫00 out of 54 votes, average: 5٫00 out of 54 votes, average: 5٫00 out of 54 votes, average: 5٫00 out of 54 votes, average: 5٫00 out of 5 (4 نظر، امتیاز: 5٫00 از 5)
برای نظر دادن ابتدا باید ثبت نام کنید.
Loading...
لينک کوتاه:

FacebookTwitterGoogle


تبلیغات

×