کراس‌تاک: تصویر چشم راست و چپ کاملاً از هم تفکیک نمی‌شود

تداخل استریو یا Stereo Crosstalk یعنی اینکه بخشی از سیگنالی که قرار است در یکی از اسپیکرها پخش شود و یا بخشی از تصویر که قرار است به چشم چپ یا راست برسد، دراسپیکر دیگر پخش شده و یا توسط چشم دیگر دیده شود. به عبارتی در عملکرد استریو تداخل پیش آمده است.

تداخل استریو ممکن است در سیستم‌های صوتی ۲ کاناله یا استریو اتفاق بیافتد ولیکن این پدیده در نمایشگرهای سه‌بعدی، تلویزیون‌های سه‌بعدی و عینک‌های سه‌بعدی هم اتفاق می‌افتد که اهمیت و اثر آن به مراتب بیشتر است.

کیفیت فعلی تکنولوژی سه‌بعدی عینک‌های اکتیو یا پسیو و پدیده‌ی کراس‌تاک

آنچه موجب شده واقعیت مجازی با عینک‌هایی مثل آکیولس ریفت شناخته شود این است که آکیولس ریفت دو نمایشگر پیش روی چشم‌های شخص قرار می‌دهد و این یعنی یک تصویر سه‌بعدی با کیفیت بالاتر چرا که تداخلی در تصاویر چشم چپ و راست وجود نخواهد داشت.

عینک‌های سه بعدی همه دارای ضعفی موسوم به Crosstalk هستند. منظور از کراس‌تاک این است که چشم راست بخشی از آنچه نباید ببیند، می‌بیند. بخشی از تصویر چشم سمت چپ در اثر عملکرد ناکامل عینک‌های اکتیو و شاتر آن یا کیفت کمتر عینک‌های پسیو برای چشم دیگر آشکار می‌شود.

کراس‌تاک: تصویر چشم راست و چپ کاملاً از هم تفکیک نمی‌شود

کراس‌تاک: تصویر چشم راست و چپ کاملاً از هم تفکیک نمی‌شود

در حقیقت انسان در حالت عادی با دو چشم خود، از دو نقطه به همه‌چیز می‌نگرد و تصویر دو چشم کاملاً مستقل است. برای همین هیچ مشکلی در ادارک سه‌بعدی از دنیای واقعی نداریم.

در عینک‌های سه‌بعدی این معضل از دیرباز وجود داشته و برای مقابله با کراس‌تاک راهکارهایی مثل افزایش کیفیت شاتر یا تکنولوژی پسیو پیشنهاد و عملیاتی شده است اما هنوز هم با مطلوب فاصله داریم.

دو تصویر کاملاً جدا برای دو چشم، تجربه‌ی ناب سه‌بعدی

دو تصویر کاملاً جدا برای دو چشم، تجربه‌ی ناب سه‌بعدی

بنابراین به این نتیجه‌ی مهم می‌رسیم که آکیولس ریفت و مشابه ژاپنی آن یعنی مورفیس سونی، روش بهتری برای ایجاد تصویر سه‌بعدی دارند.

Stereo Crosstalk یا تداخل استریو در سیستم صوتی

سیستم‌های صوتی بسیار قدیمی فقط یک خروجی داشتند و یا صدای اسپیکرهای مختلف یکسان بود اما حالت استریو یا دوتایی از دو اسپیکر برای پخش کردن دو صدای مختلف استفاده می‌کند و با این کار به صدا جهت می‌دهد.

حالت یک اسپیکری را Mono هم می‌گویند. البته مونو در حال حاضر به میکروفون‌های ساده محدود می‌شود و تقریباً استریو حالت اصلی تمام وسایل صوتی و تصویری است.

سیستم‌های ۵٫۱ کاناله‌ و ۷٫۱ کاناله هم به سرعت عمومیت پیدا کرده‌اند و خوشبختانه اصحاب سینما هم فیلم‌هایی با صدابرداری چند کاناله را در دستور کار قرار داده‌اند که تجربه‌ی جذابی از صدای جهت‌دار را برای بیننده فراهم می‌کند.

چیدمان و نام اسپیکرها در سیستم 7.1 کاناله

چیدمان و نام اسپیکرها در سیستم ۷٫۱ کاناله

اما یک مشکل کوچک، تداخل استریو: بخشی از سیگنالی که قرار است در یکی از اسپیکرها پخش شود، به اسپیکر دیگر هم می‌رود و این تداخل واقعی و مطلوب نیست.

تداخل استریو چیزی است که در مورد هر سیستم صوتی رخ می‌دهد. منظورم بخشی از آن است که به خاطر شنیدن صدای اسپیکر سمت راست توسط گوش چپ رخ می‌دهد اما بخشی از آن که به سیستم صوتی برمی‌گردد، مطلوب نیست و به عبارت بهتر، نمی‌توان آن را از قبل پیش‌بینی کرد و اثر آن را صدابرداری و ویرایش صدا در نظر گرفت.

تداخل استریو به صورت طبیعی هم رخ می‌دهد

تداخل استریو به صورت طبیعی هم رخ می‌دهد

برای اندازه‌گیری تداخل استریو، یک سیگنال مشخص به عنوان ورودی به یکی از اسپیکرها داده می‌شود. اسپیکر دیگر می‌بایست در سکوت فعالیت کند اما کمی صدا ایجاد می‌کند. مقدار صدای ایجاد شده بر مقدار صدایی که سیگنال می‌بایست ایجاد کند تقسیم می‌شود و تداخل استریو به دست می‌آید.

تداخل استریو در بنچ‌مارک‌ها

با توضیحات فوق روشن است که تداخل استریو باید حداقل باشد. با توجه به اینکه شدت صدا بر حسب دسی‌بل اندازه‌گیری شده، تداخل استریو به صورت یک عدد منفی به دست می‌آید که هر چه کوچک‌تر باشد بهتر است.

البته چون مقدار تداخل استریو منفی است، هر چه عدد منفی بزرگ‌تری داشته باشیم بهتر است. مثلاً منفی ۹۰ دسی‌بل بهتر از منفی ۸۰ دسی‌بل است.

نکته‌ی دیگر این است که سیستم‌های صوتی رفتار یکسانی در فرکانس‌های مختلف نشان نمی‌دهند. ممکن است تداخل استریو در مورد صداهای فرکانس بالا بیشتر از صداهایی با فرکانس پایین باشد. لذا می‌توان میانگینی از تداخل استریو در فرکانس‌های مختلف را ملاک برتری یک سیستم صوتی در نظر گرفت.

تداخل استریو بر حسب دسی‌بل، هر چه منفی‌تر، بهتر

تداخل استریو بر حسب دسی‌بل، هر چه منفی‌تر، بهتر

در نمودار فوق مقدار تداخل استریوی چهار چیپ‌ست صوتی ذکر شده است که در فرکانس‌های مختلف، مقدار آن کاملاً متفاوت است.

بازگشت به دانش‌نامه
لينک کوتاه:

FacebookTwitterGoogle


تبلیغات

×