با کیس‌های گیمینگ Oculus Ready و سخت‌افزار لازم برای بازی‌های واقعیت مجازی آشنا شوید

آکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی Vive هدست‌هایی هستند که گیمرها را در گرافیک سه‌بعدی و ۳۶۰ درجه‌ی بازی‌های واقعیت مجازی غرق می‌کنند. هر دو دارای دو نمایشگر برای چشم چپ و راست و حسگرهایی برای تشخیص موقعیت گیمر و زاویه‌ی سر وی هستند. سخت‌افزار بسیار قوی برای اجرای روان بازی‌های واقعیت مجازی نیاز است. در ادامه به معرفی این هدست‌ها، سخت‌افزار موردنیاز و معرفی حسگرها می‌پردازیم.

آشنایی با هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت و رقیب اصلی آن، HTC Vive

هدست واقعیت مجازی متشکل از دو نمایشگر کوچک با رزولوشن نسبتاً بالاست که جلوی چشم چپ و راست قرار می‌گیرند و دو تصویر متفاوت نمایش می‌دهند. نتیجه این است که کاربر دنیایی کاملاً سه‌بعدی را پیش روی خود مشاهده می‌کند. برای افزایش زاویه دید و نزدیک‌تر شدن به آنچه چشم انسان در دنیای واقعی تجربه می‌کند، زاویه‌ی دید هدست واقعیت مجازی در حدود ۱۱۰ درجه در نظر گرفته می‌شود.

هدست واقعیت مجازی با نمایش دو تصویر متفاوت، دنیای سه‌بعدی ایجاد می‌کند

هدست واقعیت مجازی با نمایش دو تصویر متفاوت، دنیای سه‌بعدی ایجاد می‌کند

محیط سه‌بعدی و ۳۶۰ درجه، درست مثل دنیای واقعی

گیمر با چرخاندن سر، محیط ۳۶۰ درجه‌ی دنیای واقعیت مجازی را از نظر می‌گذراند. در سایر هدست‌های واقعیت مجازی هم اساس ایجاد دنیای سه‌بعدی مشابه است. آکیولس و اچ‌تی‌سی و دیگر کمپانی‌ها برای بهبود تجربه‌ی دنیای مجازی، حسگرهایی در نظر می‌گیرند که حرکات گیمر را شناسایی کرده و از آن به عنوان ورودی در بازی استفاده شود. البته ممکن است برخی بازی‌ها از حرکات گیمر استفاده نکنند و ورودی همان دکمه‌های روی کنترلر بی‌سیم باشد.

کمپانی Valve برنامه‌ی بازی‌های واقعیت مجازی خود را با ارایه‌ی واسط برنامه‌نویسی متن‌باز شروع کرده و با همکاری اچ‌تی‌سی هدست واقعیت مجازی موردنیاز را طراحی کرده است. برنامه‌ی SteamVR در حال حاضر به موازات برنامه‌ی آکیولس در حال پیشرفت است.

مشخصات هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی Vive را مقایسه کنید:

مقایسه مشخصات هدست واقعیت مجازی آکیولس و اچ‌تی‌سی (با همکاری استیم)
  آکیولس ریفت HTC Vive
نوع نمایشگر OLED OLED
رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۲۰۰ پیکسل ۲۱۶۰ در ۱۲۰۰
رفرش‌ریت نمایشگر ۹۰ هرتز ۹۰ هرتز
پلتفرم Oculus Home SteamVR
زاویه دید ۱۱۰ درجه ۱۱۰ درجه
ناحیه‌ی دنبال کردن حرکات گیمر ؟

۱۵ در ۱۵ فوت

(۴٫۵ در ۴٫۵ متر)

پخش صدای داخلی بله

بله

میکروفون داخلی بله ؟
کنترلر

آکیولس تاچ

اکس‌باکس وان

کنترلر واقعیت مجازی SteamVR

هر گیم‌پد سازگار با کامپیوتر

حسگرها

شتاب‌سنج

ژیروسکوپ

مگنتومتر (مغناطیس‌سنج)

حسگر مکان‌سنج ۳۶۰ درجه

شتاب‌سنج

ژیروسکوپ

مگنتومتر (مغناطیس‌سنج)

حسگر مکان‌سنج

دوربین سمت جلو

اتصالات

HDMI

USB 2.0

USB 3.0

HDMI

USB 2.0

USB 3.0

حداقل سخت‌افزار لازم

کارت گرافیک GTX 970 یا AMD 290

پردازنده اینتل Core i5-4590

۸ گیگابایت رم

خروجی HDMI 1.3

۲ پورت USB 3.0

ویندوز ۷ سرویس پک ۱

 
قیمت ۶۰۰ دلار  

گرافیک بازی‌های واقعیت مجازی فعلاً ساده است

رزولوشن اجرای بازی همان رزولوشن کلی دو نمایشگر یعنی ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل نیست! اما چرا؟

در جدول مشخصات و توضیحات قبل از آن به زاویه دید ۱۱۰ درجه‌ای اشاره کردیم. برای افزایش زاویه دید، لنزی جلوی چشم قرار می‌گیرد، لنزی درست شبیه یک ذره‌بین. با اضافه شدن لنز، بخش‌هایی از تصویر کشیده و بخش‌های میانی بدون تغییر هستند و در واقع اعوجاج ایجاد می‌شود. اگر یادتان باشد در معرفی تکنولوژی Multi-Res Shading انویدیا به این مشکل اشاره کردیم:

انویدیا مشکل اعوجاج در واقعیت مجازی را ریشه‌کن می‌کند

انویدیا مشکل اعوجاج در واقعیت مجازی را ریشه‌کن می‌کند

برای حل مشکل اعوجاج، رزولوشن اجرای بازی ۱٫۴ برابر رزولوشن نمایشگرهاست. لذا بازی عملاً با رزولوشن ۳۰۲۴ در ۱۶۸۰ پیکسل که تقریباً ۴٫۶ مگاپیکسل است اجرا می‌شود. ۲٫۵ برابر بیشتر از رزولوشن فول اچ‌دی.

رزولوشن اجرای بازی‌های واقعیت مجازی در آکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی Vive

رزولوشن اجرای بازی‌های واقعیت مجازی در آکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی Vive

نکته‌ی دیگر این است که آکیولس و Valve هر دو نرخ نوسازی یا همان رفرش‌ریت نمایشگر را ۹۰۰ هرتز در نظر گرفته‌اند تا حرکات کاملاً روان به نظر برسد.

دو نمایشگر رزولوشن بالا برای بازی‌هایی با گرافیک ساده مناسب است

بنابراین فرآیند رندر کردن بسیار سنگین است، نه در حد سنگینی اجرای بازی‌های سنگین امروزی با رزولوشن ۴K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه؛ اگر محاسبه کنید به این نتیجه می‌رسید که سنگینی پردازش اندکی کمتر از ۴K@60 است مگر آنکه گرافیک ساده شود. دقیق‌تر بگویم، ۹۰ درصد رزولوشن ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه رندر می‌شود و این یعنی اگر گرافیکی زیبا مثل بازی‌های Witcher 3 و Rise of Tomb Raider مد نظر باشد، حتی رده‌اول‌هایی مثل GTX 980 Ti هم شکست می‌خورند.

اگر به اعداد دقیق علاقه دارید، تعداد پیکسل‌ها در هر ثانیه به صورت زیر است:

  • ۱۲۴ میلیون پیکسل در ثانیه برای مانیتور ۱۰۸۰p با رفرش‌ریت ۶۰ هرتز
  • ۴۵۷ میلیون پیکسل در ثانیه برای آکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی Vive با رفرش‌ریت ۹۰ هرتز
  • ۴۹۸ میلیون پیکسل در ثانیه برای مانیتور ۴K با رفرش‌ریت ۶۰ هرتز

با این تفاسیر ارایه‌ی گرافیک خیره‌کننده در بازی‌های واقعیت مجازی فعلاً غیرممکن است! مشکلات دیگر مثل پردازش سریع با تأخیر کم اطلاعات مربوط به موقعیت گیمر و زاویه‌ی سر هم مطرح است. نکته‌ی دیگری که لحاظ نکردیم، سنگین‌تر بودن پردازش دو تصویر مجزا به جای یک تصویر با رزولوشن ۲ برابر است.

در واقع برخی محتویات گرافیکی با دو برابر شدن رزولوشن، دو برابر پیچیده نمی‌شوند اما برخی دیگر دقیقاً دو برابر پیچیده می‌شوند. به همین علت است که اجرای بازی در رزولوشن ۲۱۶۰p با سرعت یک چهارم ۱۰۸۰p صورت نمی‌گیرد بلکه سرعت بیش از یک سوم است.

حسگرها و کنترلر بی‌سیم در واقعیت مجازی

تقریباً یک ماه پیش در نمایشگاه CES 2016، آکیولس و Dell اولین کامپیوتر مناسب برای بازی‌های واقعیت مجازی را معرفی کردند. در بسته‌ی پیشنهادی کیس گیمینگ Alienware X51 و یا Dell XPS 8900 SE و هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت موجود بود و ۲۰۰ دلار تخفیف در نظر گرفته شده است.

اصطلاح Oculus Ready PC به این معنی است که سخت‌افزار کامپیوتر توانایی لازم برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی با سرعت و کیفیت مطلوب را دارد. سخت‌افزار پیشنهادی بازی‌ها را با رزولوشن هدست واقعیت مجازی ریفت و سرعت و کیفیت مطلوب اجرا می‌کند. در اینتوتک به این کامپیوترها کیس آکیولس ردی می‌گوییم.

بنچ‌مارک SteamVR Performance Test نیز توسط Valve برای سنجش قدرت پردازشی کامپیوترها منتشر شده و اگر امتیاز نهایی VR Ready باشد، سخت‌افزار برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی خوب و کارآمد است.

آشنایی با بنچ‌مارک SteamVR Performance Test و مفهوم VR Ready

آشنایی با بنچ‌مارک SteamVR Performance Test و مفهوم VR Ready

چندی پیش Valve آزمونی به اسم SteamVR Performance Test را منتشر کرده که کاربرد آن سنجش قدرت کارت گرافیک‌ها در بازی‌های واقعیت مجازی است و در نهایت به هر کارت گرافیک نمره‌ی قبولی (Ready)، توانمند (Capable) و یا مردود (Not Ready) می‌دهد. عملکرد ۱۶ پردازنده‌ی گرافیکی مختلف به دقت بررسی شده که در ادامه به آن می‌پردازم.

بسته‌های پیشنهادی همگی شامل یک کیس گیمینگ با سخت‌افزار نسبتاً عالی، هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت، کنترلر اکس‌باکس وان و کنترلر بی‌سیم و دو بازی واقعیت مجازی به نام  EVE: Valkyrie Founder’s Pack و Lucky’s Tale! می‌شوند.

بسته‌ی پیشنهادی آکیولس و شرکا برای لذت بردن از بازی‌های واقعیت مجازی

بسته‌ی پیشنهادی آکیولس و شرکا برای لذت بردن از بازی‌های واقعیت مجازی

تصویر زیر حسگری است که آکیولس برای تشخیص موقعیت شخص طراحی کرده است. این حسگر روی سه‌پایه‌های استاندارد نصب می‌شود. گیمر در حالت ایستاده و یا نشسته، همواره توسط حسگر تعقیب می‌شود.

حسگری برای تشخیص حرکات گیمر و انتقال آن به دنیای واقعیت مجازی بازی‌ها

حسگری برای تشخیص حرکات گیمر و انتقال آن به دنیای واقعیت مجازی بازی‌ها

آکیولس کنترلر بی‌سیم ساده‌ای که دارای دکمه‌های خانه، افزایش و کاهش صدا و انتخاب آیتم است نیز در نظر گرفته:

کنترلر بی‌سیم آکیولس برای اعمال ساده

کنترلر بی‌سیم آکیولس برای اعمال ساده

به جز کنترلر معمولی اکس‌باکس وان، کنترلر بی‌سیم دیگری به اسم Oculus Touch نیز معرفی شده است. آکیولس تاچ دقت بسیار بالایی دارد و به کمک آن می‌توان اجسامی مثل تفنگ را با دقت بالا کنترل کرد.

کنترلر آکیولس تاچ

کنترلر آکیولس تاچ

به دو کاربرد آکیولس تاچ یعنی حرکات تفنگ و نشانه‌گیری و فشردن یک مکعب ساده توجه کنید:

کاربرد کنترلر آکیولس تاچ در بازی‌های واقعیت مجازی

کاربرد کنترلر آکیولس تاچ در بازی‌های واقعیت مجازی

کاربرد کنترلر آکیولس تاچ در بازی‌های واقعیت مجازی

کاربرد کنترلر آکیولس تاچ در بازی‌های واقعیت مجازی

کیس‌های آکیولس ردی Alienware

قیمت تمام شده‌ی کامپیوتر و هدست واقعیت مجازی بنابر اعلام آکیولس و شرکا، در حد ۱۵۰۰ دلار است. اکنون پس از یک ماه، کامپیوترها بیشتری معرفی شده و سخت‌افزار برخی، بهتر از چیزی است که آکیولس به عنوان حداقل لازمه در نظر گرفته بود. به عنوان مثال در Alienware Area 51 از پردازنده‌ی هسول اکستریم و گرافیک GTX 980 استفاده شده است حال آنکه کارت گرافیک GTX 970 هم کفایت می‌کرد. مقدار رم ۱۶ گیگابایت است و حتی ۱۲۸ گیگابایت SSD برای سرعت بخشیدن به بارگذاری سیستم عامل و بازی‌ها، اضافه شده و قیمت تمام شده به ۲۵۵۰ دلار رسیده است.

کیس گیمینگ Alienware Area 51

کیس گیمینگ Alienware Area 51

همان‌طور که در تصویر فوق نمایان است، Alienware X51 R3 با گرافیک معمولی‌تر GTX 970 و پردازنده‌ی Core i5-6400 و البته ۸ گیگابایت رم DDR4 و بدون SSD، قیمت ۱۲۰۰ دلاری دارد اما آکیولس و شرکا تخفیف ۲۰۰ دلاری برای آن در نظر گرفتند و قرار است با قیمت ۱۰۰۰ دلار به فروش برسد.

کانفیگ دیگر دارای ۲۵۶ گیگابایت SSD و ۱۶ گیگابایت رم است و حتی گرافیک GTX 980 در آن تعبیه شده و قیمت نهایی ۱۵۰۰ دلار است. متأسفانه تخفیف ۲۰۰ دلاری در مورد این کانفیگ اعمال نمی‌شود!

کیس‌های آکیولس ردی Dell

کمپانی Dell کیس XPS 8900 SE را با کانفیگ حداقلی و قیمت ۱۰۰۰ دلار به فروش می‌رساند، درست مثل Alienware X51 R3 با کانفیگ ۱۰۰۰ دلاری:

کیس گیمینگ XPS 8900 Special Edition

کیس گیمینگ XPS 8900 Special Edition

کیس‌های آکیولس ردی ایسوس

پیشنهاد ایسوس کیس‌هایی با طراحی جالب توجه با برند ROG است. کانفیگ پایه در کیس ROG G11CD همان Core i5-6400 و GTX 970 است و قیمت تمام شده با ۱۰۰ دلار تخفیف، فقط ۹۵۰ دلار است:

کیس‌های گیمینگ ROG G20B و ROG G11CD ایسوس

کیس‌های گیمینگ ROG G20B و ROG G11CD ایسوس

ایسوس در ارزان‌ترین مدل پیشنهادی ROG G20B، از ۱۶ گیگابایت رم DDR4 و ۵۱۲ گیگابایت SSD استفاده کرده اما پردازنده و کارت گرافیک مثل مدل‌های ۱۰۰۰ دلاری است. در نهایت ۵۱۲ گیگابایت SSD و ۸ گیگابایت رم بیشتر، ۴۰۰ دلار برای گیمرها آب می‌خورد. در کانفیگ بعدی Core i7-6700 و GTX 980 جای Core i5-6400 و GTX 970  را گرفته‌اند، SSD این بار ۲۵۶ گیگابایت است و در کنار آن ۱ ترابایت هارد دیسک قرار گرفته است. قیمت تمام شده‌ی این کانفیگ با ۱۰۰ دلار تخفیف معادل ۱۶۰۰ دلار است.

فعلاً محصولی با کارت گرافیک AMD نداریم!

متأسفانه در حال حاضر کیس‌های آکیولس ردی مبتنی بر کارت گرافیک‌های مکسول انویدیا طراحی شده‌اند و خبری از کارت گرافیک‌های خوش‌قیمتی مثل R9 290 ای‌ام‌دی نیست. احتمالاً در هفته‌های آتی مدل‌هایی با کارت گرافیک AMD نیز معرفی می‌شود.

بازگشت به دانش‌نامه
لينک کوتاه:

FacebookTwitterGoogle


تبلیغات

×